Thankz kepada semua yang follow aku nanti aku follow korang balik..

Jumaat, 30 Julai 2010

RENUNGKANLAH

Salam... kali ni aku letak entry pasal agama lagi... sama-sama kita baca yer...


1.. Ketika berkumur, berniatlah kamu dengan,
"Ya Allah, ampunilah dosa mulut dan lidahku ini".

2.. Ketika membasuh muka, berniatlah kamu dengan,
"Ya Allah, putihkanlah muka ku di akhirat kelak. Janganlah Kau hitamkan muka ku ini".

3.. Ketika membasuh tangan kanan, berniatlah kamu dengan,
"Ya Allah, berikanlah hisab-hisab ku di tangan kanan ku ini".

4.. Ketika membasuh tangan kiri, berniatlah kamu dengan,
"Ya Allah, janganlah Kau berikan hisab-hisab ku di tangan kiri ku ini".

5.. Ketika membasuh kepala, berniatlah kamu dengan,
"Ya Allah, lindunganlah daku dari terik matahari di padang Mahsyar dengan Arasy Mu".

6.. Ketika membasuh telinga, berniatlah kamu dengan,
"Ya Allah, ampunilah dosa telinga ku ini".

7.. Ketika membasuh kaki kanan, berniatlah kamu dengan,
"Ya Allah, permudahkanlah aku melintasi titian Siratul Mustaqqim".

8.. Ketika membasuh kaki kiri, berniatlah kamu dengan,
"Ya Allah, bawakanlah daku pergi ke masjid-masjid, surau-surau dan bukan tempat-tempat maksiat".



Penjelasannya :

Penjelasan nombor 1 : Kita hari-hari bercakap benda-benda yang tak berfaedah.

Penjelasan nombor 2 : Ahli syurga mukanya putih berseri-seri.

Penjelasan nombor 3 : Ahli syurga diberikan hisab-hisabnya di tangan kanan.

Penjelasan nombor 4 : Ahli neraka diberikan hisab-hisabnya di tangan kiri.

Penjelasan nombor 5 : Panas di Padang Masyar macam matahari sejengkal di atas kepala.

Penjelasan nombor 6 : Hari-hari mendengar orang mengumpat, memfitnah dll.

Penjelasan nombor 7 : Ahli syurga melintasi titian dengan pantas sekali.

Penjelasan nombor 8 : Qada' dan Qadar kita di tangan Allah.

Ramai di antara kita yang tidak sedar akan hakikat bahawa setiap yang dituntut dalam Islam mempunyai hikmahnya yang tersendiri.Pernahkah kita terfikir mengapa kita mengambil wuduk sedemikian rupa?. Pernahkah kita terfikir segala hikmah yang kita perolehi dalam menghayati Islam?.Pernahkah kita terfikir mengapa Allah lahirkan kita sebagai umat Islam? Bersyukurlah dan bertaubat selalu.


P/S=hmm... insaf aku baca entry aku sendiri ni...

54 ulasan:

Fakhrur Razi berkata berkata...

woahhh info bagus nih
mekasih2 thx for sharing
sbb slalu aku pun cuma niat wuduk skali phtu men basuh je

senandung semalam berkata...

aku pun insaf..
tq 4 the info...
;)

MissXYZ a.k.a Abaikan berkata...

wahhhhhhhh dlm tu penerangan. tq irfan... =)

dlm gambar tu bkn sume adik bradik akk sepupu pon ade hehehe =)

FyZa berkata...

insaf gak....-_-

mida berkata...

thanx2 share...
same2 kiter renungkan dan beramal...
singgah la di blog kiter ader entry ttg agame juge...

cemomoi berkata...

belom pikir kita dah letih tu yang tak dapat menda bila buat sesuatu

Syazwan VL berkata...

thanx...moga kita sama2 mendapat manfaat...insyaALLAH....

reen_sofee berkata...

suke entri neh!!
ouh lame tak dtg sini!
huhuhu

Ann berkata...

tq 4 the info..sgt bguna...

sugar2 kapas strawberry berkata...

ni doa kita bc time nk ambik wudhuk kn?i mean..kita niat cmni.

Janggel berkata...

alhamdulillah. thanks bro.

lala em berkata...

like! been trying to find this one since before.. thanx for sharing~! =D

NARDtheNERD berkata...

akak pun insaf.
tsk.
=(

Iznie berkata...

Subhanallah walhamdulillah...
:)

zulkbo berkata...

salam nick..
terima kasih..
aminn.

TUKANG KATA berkata...

harap2 kita menulis perkara berfaedah :)

tq nick! bermanfaat utk saya..

mizzura berkata...

mekasih untuk info itu..

mR.sYaH berkata...

aku pun terasa insaf.. bagus betul informasi ni..

Mr.Z berkata...

bagus artikel ni.. siap ada pengertian lagi... :)

n@jwamz berkata...

nice sharing encek nick!!
moge kte menjadi hamba yg ebih baek...ameen:)

hans berkata...

bagus weih entry nih
kiranya setiap pergerakan sewaktu kita mengambil wuduk tu ada maksud2nya tersendiri kan

P/S : Mari Makan Buah Tomato!

miss lolly a.k.a luvfareda berkata...

sangat bermanfaat.

lolly baru tahu ni. TENGS!

kiwi berkata...

bgus entry cmni..bleh sme2 beringt...phale pn dpt..hihi..
nice info..i like

Cheqna berkata...

Alhamdulillah..syukran dik atas entry ni..semoga membawa kebaikan kpd ramai..may Allah SWT bless u always.

:-)

Fatin Aliyya berkata...

alhamdulilah ekceli tetiap ari kt patotnnya bc hal2 agama..bgs nick..keep up gud work.:)

nemo berkata...

nice! (^_^)



**soalan lu wa da jwb kt comment box wa (^_^)

mr.syazwan berkata...

tepuk3...

info yg best!!!

;)

NICK IRFAN berkata...

fakrur rasi=hehe sama mcm aku jgk... hehe

NICK IRFAN berkata...

senandung smlm=hehehe thnkz!

NICK IRFAN berkata...

miss xyz=hbis akak berapa adik beradik???

NICK IRFAN berkata...

fyza=hehehe

NICK IRFAN berkata...

mida=ok kjab...

NICK IRFAN berkata...

cemomoi=btol3...

NICK IRFAN berkata...

syazwan=btol tu...

NICK IRFAN berkata...

reen=hehehe

NICK IRFAN berkata...

ann=thnkz! :)

NICK IRFAN berkata...

sugar kapas=btol3...

NICK IRFAN berkata...

jangel=thnkz! :)

NICK IRFAN berkata...

lala em=thnkz! :)

NICK IRFAN berkata...

nard=hehehe

NICK IRFAN berkata...

iznie=thnkz! :)

NICK IRFAN berkata...

zulkbo=thnkz! :)

NICK IRFAN berkata...

TK=thnkz! :)

NICK IRFAN berkata...

mizura=thnkz! :)

NICK IRFAN berkata...

mr syah=thnkz! :)

NICK IRFAN berkata...

mr z=hehehe

NICK IRFAN berkata...

najwan=btol tu :)

NICK IRFAN berkata...

hans=btol3...

NICK IRFAN berkata...

miss lolly=hehehe

NICK IRFAN berkata...

kiwi=thnkz! hehe

NICK IRFAN berkata...

cheqna=hehehe

NICK IRFAN berkata...

fatin=heheh thnkz! :)

NICK IRFAN berkata...

nemo=la jantina pun nk berahsia ker?

NICK IRFAN berkata...

mr syazwan=hehehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

"Magical Template" designed by Blogger Buster