Thankz kepada semua yang follow aku nanti aku follow korang balik..

Isnin, 19 Julai 2010

PUASA SUNAT

Hajas seorang hartawan dan dermawan yang sering menjemput kawan-kawannya, sewaktu makan tengah hari. ataupun makan malam , dia berasa senang hati bila menjemput kawan-kawannya makan bersama.

Suatu hari Hajas mempelawa Bedawi kawan lamanya seorang yang kuat beribadat makan tengahari bersamanya, “Maaf , hari ini tak dapat makan bersama dengan kau Hajas"

“Minta maaf ,aku sedang puasa sunat,” kata Bedawi Kemudian Hajas berkata, ”Nabi kata puasa sunat musim panas tidak digalakan,”sambil dia memandang muka Bedawi,

Tetapi aku takut pada api nereka yang lebih panas ,” kata Bedawi sambil tunduk. Seperti berfikir."Tapi nabi kata, puasa sunat selang sehari,” terang Hajas.lagi. “Tapi adakah aku engkau tahu , aku akan hidup esok hari,?” Tanya Bedawi kepada Hajas “kalau begitu baiklah, engkau teruslah beribadat,” kata Hajas lalu memberi salam dan beredar dari situ. TAMAT.


PENGAJARAN DARI CERITA INI;

Dalam beribadat banyak godaan dan ujian yang akan datang menguji keimanan kita, sama ada kita ikut pujukan orang atau syaitan dan terus beribadat kepada Allah AWT.


DISUSUN SEMULA SECARA BEBAS
OLEH:NICK IRFAN

16 ulasan:

Ad Rifza berkata...

Tidak kira masa dan ketika jika kita ingin lakukan ibadat lakukanlah cuma jgn waktu2 yg diharamkan melakukannya..Moga kita semua diberkati dalam membuat ibadat..INSYALLAH

MissXYZ a.k.a Abaikan berkata...

tq 4 sharing... dh btol2 semboh ke sakit? cm ne leh kne? adeh story le sket

..:: k i n a k O y u @ m a m a ' a D a m ' ::.. berkata...

salam nick..wah terasa dah raya kan? huhuhuhu...dah ganti pose ke blom?

nick...jom tgk blog akk. ada surprise!!

miss lolly a.k.a luvfareda berkata...

puasa sunat di bulan syaaban. jom :)

ieQa sWetLuv berkata...

bukan mudah nak dapat nikmat keimanan dan ketaqwaan mcm Bedawi..mudah2an akak dapat contohi nya juga insyaAllah

mR.sYaH berkata...

baguslah dpt buat puasa sunat.. aku jrg betul nak buat... hehe..

Syazwan VL berkata...

betul tu der...idup memang byk dugaan n tinggal la kat kita mampu x mampu nak melawan n mengawalnya....

NICK IRFAN berkata...

ad=btol tu... thnkz! :)

NICK IRFAN berkata...

miss xyz=er... mcm mne nk cte ek?? nnt sy cte...

NICK IRFAN berkata...

kina=ade apa plak?

NICK IRFAN berkata...

miss lolly=jom! hehhe

NICK IRFAN berkata...

ieqa=insyaallah... :)

NICK IRFAN berkata...

mr syah=sama la dgn aku... hehe

NICK IRFAN berkata...

syazwan=btol tu bro.. hehe

AngahSayang2314 berkata...

apa yg patut 10 syaaban adalah terbaik utk puasa

NICK IRFAN berkata...

angah=yup! btol tu kak

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

"Magical Template" designed by Blogger Buster