Thankz kepada semua yang follow aku nanti aku follow korang balik..

Khamis, 1 Julai 2010

FAKTA MENARIK DUNIA

Ha! hari ni aku nak bagi tahu serba sedikit tentang fakta yang ada di dunia saja nak berkongsi dengan korang semua.... hehe


1.Nama paling popular dan banyak digunakan di dunia adalah Muhammad.

2. Ikan yu kehilangan gigi lebih dari 6000 batang setiap tahun, dan gigi barunya tumbuh dalam masa 24 jam sahaja

3. Julius Caesar tewas dengan 23 tikaman

4. Nama kereta Nissan berasal dari bahasa jepun Ni : 2 dan San : 3. Nissan : 23

5. Zirafah dan tikus boleh bertahan hidup lebih lama tanpa air daripada unta

6. Seorang lelaki lebih mampu membaca tulisan dengan ukuran huruf kecil daripada wanita

7. 98% dari perkosaan dan pembunuhan dilakukan oleh keluarga dekat atau teman si mangsa.

8. Semut dapat mengangkat beban 50 kali tubuhnya

9. Pada tahun 1933, watak animasi Mickey Mouse menerima 800,000 surat dari peminat.

10. Titik diatas huruf i disebut ‘title’

11. Sebutir kismis yang dijatuhkan kedalam gelas berisi champagne segar akan bergerak naik turun dalam gelas

12. Benjamin Franklin adalah anak bongsu dari orang tua bongsu keturunan ke 5 dalam keluarga bongsu.

13. Triskaidekaphobia adalah ketakutan pada 13. Paraskevidekatriaphobia adalah ketakukan pada 13 haribulan jumaat (Friday the 13, terjadi antara 1-3 kali setahun).

14. Lidah zirafah panjangnya sekitar 50cm

15. Mulut menghasilkan 1 liter air liur setiap hari

16. Kita bernafas kira-kira 23,000 kali setiap hari

17. Kod Zip (Poskod) adalah kepanjangan dari ‘Zoning Improvement Plan’.

18. Coca-Cola mengandung Coca (yang merupakan zat aktif pada kokain) dari tahun 1885 sampai 1903.

19. Rata-rata kita menuturkan 5000 perkataan setiap hari (walaupun 80% dari padanya kita bercakap pada diri sendiri)

20. Seandainya kuota air dalam tubuh kita berkurang 1%, kita terus merasa haus


P/S=ha! nanti esok aku sambung lagi fakta-fakta menarik di dunia ni.... hehe





====Sedikit info tentang yakjuj dan makjuj===

Aku ingat dah habis dah pasal yakjuj dan makjuj ni tapi aku terlupa plak ada sikit lagi...

Ada satu sumber katanya keturunan Yakjuj & Makjuj bermula selepas kejadian banjir besar semasa zaman Nabi Nuh a.s. lagi,Dalam buku tersebut bertulis ada seorang lelaki yang paling tinggi atau boleh dikatakan gergasi bernama Yafis terselamat daripada banjir besar zaman Nabi Nuh.

Lelaki ini mempunyai nafsu yang besar tetapi tiada seorang wanita pun yang sesuai dengan dirinya. Maka semua penduduk membina sebuah patung wanita gergasi untuk
dibuat melepas nafsu lelaki tersebut.air mani lelaki itu pun termasuk dalam badan patung wanita itu dan ditakdirkan Allah dijadikan benih atau janin dalam patung wanita itu.

Selepas itu muncul beberapa makhluk aneh keluar seperti bayi yang baru keluar bersalin dari perut patung wanita itu. makhluk ini melakukan kerosakan di tempat tersebut,lama kelamaan makhluk ini disisihkan ke suatu tempat yang tak dipastikan tempatnya. maka beranak-pinaklah makhluk itu untuk mewujudkan satu kaum yang digelarkan yak'juj wa mak'juj

Wallahualam

35 ulasan:

Cik SHiNJU berkata...

Salam irfan...

byk fakta menarik yg akak x pnah tau pun slama ni...thanks 4 sharing... :)

❤ ~ * cik aidacomei * ~ ❤ berkata...

Ada satu sumber katanya keturunan Yakjuj & Makjuj bermula selepas kejadian banjir besar semasa zaman Nabi Nuh a.s. lagi,Dalam buku tersebut bertulis ada seorang lelaki yang paling tinggi atau boleh dikatakan gergasi bernama Yafis terselamat daripada banjir besar zaman Nabi Nuh.

Lelaki ini mempunyai nafsu yang besar tetapi tiada seorang wanita pun yang sesuai dengan dirinya. Maka semua penduduk membina sebuah patung wanita gergasi untuk
dibuat melepas nafsu lelaki tersebut.air mani lelaki itu pun termasuk dalam badan patung wanita itu dan ditakdirkan Allah dijadikan benih atau janin dalam patung wanita itu.

Selepas itu muncul beberapa makhluk aneh keluar seperti bayi yang baru keluar bersalin dari perut patung wanita itu. makhluk ini melakukan kerosakan di tempat tersebut,lama kelamaan makhluk ini disisihkan ke suatu tempat yang tak dipastikan tempatnya. maka beranak-pinaklah makhluk itu untuk mewujudkan satu kaum yang digelarkan yak'juj wa mak'juj

Wallahualam.

akak tak pernah tau pon...terima kasih heh'...yang akak tau..kewujudan yakjuj makjuj je..pasal lelaki yang terselamat dari banjir besar tu ..tak tau langsung.

reen_sofee berkata...

wow!
nampak sgt aku kurang membaca!
huhuhuh

Seri berkata...

sambung lagi...

NARDtheNERD berkata...

byknye surat mickey mouse dapat...=))

FyZa berkata...

fuyoo! pnjngnya lidah giraffe..;p
adik..jd ke nk pndah..hehe

AngahSayang2314 berkata...

wah nick 1 info yg baru angah terima ada yg angah tahu & ada yg angah tak tahu..jeng..jeng...

echah mashuri berkata...

yakjuj dan makjuj?bru firs time dgr ni...
ade gak kaum gitu...

si para para berkata...

eh pasal ni (yakjuk n makjuk) aku tak pernah tahu pun..mana dapat ni nick.bagos2...

mr.syazwan berkata...

ni fakta bukan auta kan kan

hehee

bgs2

tepuk2..

Loyar Lawa berkata...

wahhhhh menarik2 menarik....ngeeee

senandung semalam berkata...

bnyk gle fakta menarik yg aku xtaw...
tq

NICK IRFAN berkata...

cik shinju=ok kak thnkz! :)

NICK IRFAN berkata...

cik aida=sy pun bru thu je... sj berkongsi dgn smua... thnkz! :)

NICK IRFAN berkata...

reen=hehehe no komen...

NICK IRFAN berkata...

seri=ok... hehe

NICK IRFAN berkata...

nard=tu la byk kan? hehe

NICK IRFAN berkata...

fyza=parent kata nnt dulu... hehe

NICK IRFAN berkata...

angah=heheh sharing is caring.. hehe

NICK IRFAN berkata...

echah=yup! ade! hehe

NICK IRFAN berkata...

para=ade la sumber2 yg boleh dipercyai... hehe

NICK IRFAN berkata...

mr syazwan=yup! ni btol2 pnye... hehe

NICK IRFAN berkata...

lolyar lawa=hehehe thnkz! :)

NICK IRFAN berkata...

senadung semalam=ade lagi lps ni...

Ann berkata...

fakta psl lelaki tu terselamat dr banjir besar tu...baru akak tahu

thanks for sharing

NICK IRFAN berkata...

ann=hehe sy pun bru thu je jd kongsi dgn org2 kat sini..

annfrendly berkata...

wah... adik akak tak pernah tahu pun pasal semua ni.. bestlah.. seronok baca.. pasal yakjut makjut tu pun.. akak ingat dah abes dah rupanya ada lagi fakta yang mengejutkan..

AngahSayang2314 berkata...

pandai kau ye budak sharing & carring... nak kena babab nie..

NICK IRFAN berkata...

ann=ha! yakjuj mak juj tu yg lama pnye lupa nk pos ari tu.. hhre

NICK IRFAN berkata...

angah=nape nk babap plak? sob.. nk majuk la..

ice juliette berkata...

yeke??
xtau pulak psl yakjuj makjuj tu..
ish2.. seram je..

NICK IRFAN berkata...

ice=yup! btol3...

shirex berkata...

okok....salam semua..jemput ke blog saya

Tanpa Nama berkata...

sebaik nya kita selitkan sumber - sumber sahih rujukan utk artikel ni.. agar x menyesatkan org ramai... pastikan sumber ada dari hadis sahih ataupun al quran... sebab kalau bagi info salah, dapat dosa...

mohd azizan hafiz berkata...

Abang Irfan, Mohon Kongsi Maklumat Boleh?
Sebab Isi Nya Sangat Menarik :D
Nak Letak Kat FB Saya, Mohd Azizan Hafiz :)
Boleh?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

"Magical Template" designed by Blogger Buster