Thankz kepada semua yang follow aku nanti aku follow korang balik..

Sabtu, 10 Julai 2010

FAKTA MENARIK TENTANG ISLAM "bahagian 2"

Salam... Bersambung kisah semalam! hehe ha! semalam korang baca sikit je fakta tentang islam? ha! ni sikit lagi aku sambung? apa lagi jom tengok!


21. Solat yang pertama dilakukan oleh Rasulallah Saw menghadap Masjidil Haram adalah solat Asar bersama para sahabat,sebelumnya berkiblat ke Masjidil Baitul Maqdis selama enam belas bulan.


22. IBRAHIM adalah “Bapak” dari tiga agama besar, yakni “Judaisme”, “Nasrani”, dan “Islam”.

23. Malaikat tidak terhitung jumlahnya dan hanya Allah yang mengetahuinya.

24. Islam, berarti “submisi” atau “menyerah” kepada satu Tuhan, (Allah) “Islam” juga berasal dari kata “salam”, “perdamaian” dan yang kedua dalam erti “berserah diri”. demikian, erti dari “Islam” adalah “kedamaian yang sempurna yang datang bila kita hidup berserah diri kepada Allah”.

25. Rasulullah pernah membelah bulan menjadi 2 bahagian, dengan hanya menunjuk bulan dengan jarinya. diabadikan Allah dalam al-Qur’an surah Al-Qamar ayat 1: “Sungguh telah dekat hari qiamat, dan bulan pun telah terbelah.”

26. sebelum Nabi Ibrahim memijak kakinya ke tanah Makkah sudah ada bangunan Ka’bah yang telah dibangun oleh malaikat dan generasi sebelum Nabi Ibrahim as. Hal itu dapat difahami dari kata “Yarfa’u” meninggikan berarti meninggikan bangunan yang sudah ada.

27. Ajaran sesat di Indonesia selama 6 tahun saja (2001 – 2006) telah mencapai angka 250 aliran.

28. Rasulullah menyebutkan ada 73 golongan dalam islam, dan hanya 1 yang akan masuk jannah iaitu “Al Jama’ah”.

29. Nabi Muhammad tidak boleh membaca dan tidak boleh menulis, namun ingatannya sangat kuat dan sangat cerdas.

30. kata2 terakhir Nabi Muhammad sebelum wafat adalah “Ummatii … ummatii … ummatii” yang mengungkapkan betapa besar cintanya kepada umatnya.

31. Selama 23 kali perang semasa Rasulullah memimpin! hanya sekali kekalahan yakni, perang uhud

32. Musa A.S adalah nama yang paling sering disebut dalam Al-Qur’an, sedangkan maryam adalah satu2nya nama perempuan yang disebut dalam Al-Qur’an.

33. Al-Qur’an adalah buku terlaris di benua eropah.

34. Semua anak Nabi Muhammad, Al-Qasim,Abdullah dan Ibrahim, meninggal kurang lebih pada usia 2 tahun. Allah sengaja memanggil mereka lebih awal agar kaum muslimin tidak mengangkat mereka menjadi rasul yang baru.

35. Imam Ali bin Abi Thalib adalah satu-satunya orang yang pernah lahir di dalam Ka’bah.

36. Hajar Aswad itu diturunkan dari surga, warnanya lebih putih daripada susu, tapi dosa-dosa anak cucu Adam yang menjadikannya hitam.

37. Al Khowarizmi (matematik), Jabir Ibn Hayyan (kimia), Ibnu Khaldun (sosiologi dan sejarah), Ibnu Sina (perubatan), Ar Razi (kedoktoran), Al Biruni (fizik), Ibnu Batutah (antropologi) adalah contoh dari ratusan cendikiawan muslim yang menjadi rujukan dalam ilmu pengetahuan moden.

38. Hijir Ismail ini dahulu merupakan tempat tinggal Nabi Ismail, disitulah Nabi Ismail tinggal semasa hidupnya dan kemudian menjadi kubur beliau dan juga ibunya.

39. Makam Ibrahim bukanlah kubur Nabi Ibrahim sebagaimana dugaan atau pendapat sebagian orang. Makam Ibrahim adalah batu pijakan pada saat Nabi Ibrahim membangun Ka’bah.

40. pasukan Salib datang ke Timur ketika Khalifah Bani Abbas berada dalam masa kemunduran. Tak diduga, banyak anggota pasukan Salib tertarik kepada Islam dan kemudian menggabungkan diri dengan pasukan Salib lainnya. Thomas Arnold, dalam Al Da’wah ila Al Islam, menyebutkan bahwa mereka masuk Islam setelah melihat kepahlawanan Salahuddin sebagai cerminan ajaran Islam.


P/S=amacam? banyak tak info yang kurang dapat tentang islam? yang korang selama ni tak tahu? jadi aku mengambil kesempatan ni berkongsi dengan korang semua! hehe

40 ulasan:

zulkbo berkata...

salam..
banyaknya ajaran sesat
di indonesia tu..jangan
berjangkit ke Malaysia
ni sudah la..

MissXYZ a.k.a Abaikan berkata...

wah tq irfan berkongsi =)

Cik SHiNJU berkata...

Salam Irfan...

ooo baru akak tau warna sebenar hajar aswad tu putih...
Subhanallah...

Rase rindu kat Rasulullah wlupun kita x berada sezaman dgn baginda...

xazryx berkata...

waaa .best la info nih .

illianahidayah berkata...

thanx 4 sharing irfan..
keep it up ya!
follow u oredy!

Lt. fDanialz berkata...

wahh baguks la ko punye entry ni.. mane ko kaji sume fakta pasal islam ni eh? banyak mende aku tak tau huhu


Kenape lelaki selalu dikaikan dengan terer matematik dan suka tengok bola [Jawapan]
► Play. ▌▌Pause.

Faarihin berkata...

salam.. terima kasih atas perkongsian ini.. (^__^)
tambah ilmu pengetahuan saya hari ini..

Iznie berkata...

Rasulullah menyebutkan ada 73 golongan dalam islam, dan hanya 1 yang akan masuk jannah iaitu “Al Jama’ah”.

takut la....
entah di mana tempat kta di akhirat kelak...x layak msuk syurga, tapi neraka lagi la tak nak msuk...huhu

mr.syazwan berkata...

teringat masa sekolah dulu

subjek pendidikan islam

selalu dgr ustazah cerita2 mcm ni

tpi time tu ku byk main

so ambik endah x indah

tpi now mujur ada USTAZ NICK

tq kembali refresh balik kisah2 nabi dan islam...

tq ustaz

hehehe

Fyzal berkata...

salam saudara.. bagus info2 ini.. moga2 iman kita bertambah.. sudah follow saudara.. blog yg baek sekali.

lavea berkata...

bagus info ni..

cemomoi berkata...

copy supaya bule buat rujukan. tima kasih...

NARDtheNERD berkata...

baru tau hajarul aswad itu putih..selama ni tau dia wangi je..=))

TUKANG KATA berkata...

banyak jugak yang saya tak tahu..

terima kasih Nick,semoga diberkati Allah!

hans berkata...

ajaran sesat memang banyak kut dekat indonesia
malaysia pun ada berpuluh2 inikan indonesia yang beratus juta2 penduduk

mR.sYaH berkata...

indon mmg byk ajaran sesat.. naseb malaysia xmcm tu.. klu ada pun xbyk.. thanks 4 info..

etuza berkata...

salam nick..
saya golongan mualaf yang amat bersyukur menemui nur islam..agama akhir zaman yg di turunkan oleh Allah pada nabi Junjungan akhir zaman..tahniah info yg bermanfaat.

Ann berkata...

info yg menarik...thanks refresh balik memori yg dh berkarat ni...

NICK IRFAN berkata...

zulkbo=btol tu.. hehe

NICK IRFAN berkata...

miss xyz=ok! :)

NICK IRFAN berkata...

kak yun=tu la sy pun ingat hitam mula2...

NICK IRFAN berkata...

azry=thnkz! :)

NICK IRFAN berkata...

hidayah=thnkz! :)

NICK IRFAN berkata...

danial=ade la aku dapat2 dr sumber boleh dipercyai... hehe

NICK IRFAN berkata...

farihin=oh.. hehehe :)

NICK IRFAN berkata...

iznie=harap2 kita pun golongan yg dinyatakan...

NICK IRFAN berkata...

mr syazwan=eh! sekali ustaz ko pggl aku? hahaha tharu aku... x layak la aku pegang pangkat tu tp ape2pun thnkz! :)

NICK IRFAN berkata...

fyzal=thnkz! aku pun dh follow ko... hehe

NICK IRFAN berkata...

lavea=hehehe thnkz! :)

NICK IRFAN berkata...

cemomoi=xpe2 ambikla sharing is caring... :)

NICK IRFAN berkata...

nardnerd=tu la dulu wrna purtih x thu mcm mne rupa dia masa tu?

NICK IRFAN berkata...

TK=wah! thnkz awk pun sama may god bless u.. amin...

NICK IRFAN berkata...

hans=btol tu....

NICK IRFAN berkata...

syah=malsyia cuma ade ayah pin jer... hehe

NICK IRFAN berkata...

etuza=oh... thnkz ye uncle... :) nice to know u..

NICK IRFAN berkata...

ann=hehehe thnkz kak! :)

annfrendly berkata...

wah.. batu hajarul aswad tu putih rupanya.. tapi sekarang tengok dalam TV dah itam.. maknanya banyak dosa yg telah dilakukan oleh kita :(

NICK IRFAN berkata...

ann=yup! warna putih tp eh! byk jgk dosa kita lakukan? hish2.. harap2 dia boleh pitih kembali...

AngahSayang2314 berkata...

nick rindu ngan blog nick angah dah lama nak terjah tapi keadaan angah tak mengizinkan...

memang banyak info yg angah terima thanks dik

NICK IRFAN berkata...

angah=tu la rindu jgk kat akak... :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

"Magical Template" designed by Blogger Buster