Thankz kepada semua yang follow aku nanti aku follow korang balik..

Isnin, 2 Ogos 2010

PEMINTA SEDEKAH DENGAN PENJUAL ROTI

Salam.. lama jugak aku menghilang? hehe saja nak rehat kejab? rindu aku tak! hahaha eh! ha! ni aku nak cerita sikit.... meh baca...





Pada zaman dahulu ada seorang miskin pergi ke pasar dia cuma melihat penjual bakar roti.
bila dia teringin hendak beli duit tiada,lalu dihampirinya tempat bakar roti itu dan cuma dapat menghidu bau roti bakar itu sahaja lima kali.

Apabila dia hendak pergi, tukang roti bakar itu minta dia membayar harga yang dia mencium bau roti bakar itu, harga sebanyak lima darham.Si miskin tidak ada wang, lagi pun dia tidak makan, sekadar mencium bau roti bakar sahaja.Bagaimana mungkin dia perlu membayarnya. Akhirnya pertengkaran pun berlaku.

Kebetulan ada seorang hakim yang bijaksana melihatkan keadaan itu. Lalu dia berkata "jangan susah hati wahai si miskin, saya akan membayarnya" Sambil hakim itu mengeluarkan wang siling satu darham di letak ke atas pinggan dan berbunyi sebanyak lima kali.


Kemudian dia berkata kepada penjual roti bakar yang sombong itu "Adakah kamu dengar bunyi wang syiling yang jatuh lima kali tadi" lalu dijawab oleh penjual roti bakar itu "ya saya dengar" si bijaksana pun menjawab "jadi sekarang selesailah hutang si miskin ini, saya telah pun tolong membayarnya.

kerana si miskin tidak makan dia cuma menghidu baunya saja, kamu juga sudah untung kerana mendengar bunyi jatuhannya seling sahaja"lalu si bijaksana pun pergi meninggalkan penjual roti dan si miskin yang hairan...



P/S=aku tertarik baca cerita ni tapi apa pengajaran cerita ni?? hmm.. entah lah korang rasa apa???

46 ulasan:

mida berkata...

waaaa.....hakim yang bijaksana...snad bijaksana..

FyZa berkata...

pngjarannya jgn tamak kot..hehe

echah mashuri berkata...

nsb bek ade lgi org bijak di muka bumi ini..
kalo tdk sah2 si pengemis td ditindas:)

Syazwan VL berkata...

pengajaran nya aku rasa kene la bertimbangrasa...huhuhuh

reen_sofee berkata...

ceit!
cium bau makanan pon nak kene bayar ke?

ZihNuN FaTiN berkata...

what u give u get back...wlpn si miskin 2 x berbuat perkara yg sama tp Allah dtgkn si bijaksana utk menyedarkan si penjual roti 2...

betul ke?hehhee

Nurulbadiah lai Mohd Ramli Lai berkata...

judge tu sgt bijaksana..that mean itulah kehidupan..ada yang adil..adil yang tidak..ada yang tamak..ada yang pemurah...
apa yang kita lakukan..itulah yang harus kita bayar..begitu juga sebaliknya...yang pling penting..adil...:)

amira berkata...

well..tamak tak mendatangkan pape.. malu je..

BalqisShafiqa berkata...

nick, mungkin mesejnya:
jangan kedekut.
simbol kekayaan bukan pada wang.
betul x??

zulkbo berkata...

salam nick
bau dengan hidung
bunyi dengan telinga
pengajarannya itulah..
jadi orang yang sombong
di balas dengan berhemah
baru ada kesedaran padanya.
hebat tuan hakim tu..

NARDtheNERD berkata...

pengajaran dia.

jangan ambil kesempatan kott.
hehe.

miss u. =))

MissXYZ a.k.a Abaikan berkata...

jgn jd kedekut

senandung semalam berkata...

gud hakim..
myb pengajaran dye jgn aniaya org kot...

Beela a.k.a Kumako berkata...

beela prnah dgr cte cmnie but dia lain skit.. dia pasal bdak miskin ngan org bangsawan.. tp penyelesaian dia sme cm hakim tu buat..

penaberkala berkata...

pengajarannya adalah buat keputusan dgn bijaksana dan saksama agar tiada yang dizalimi terutama dlm menjatuhkan hukuman

hukuman yg diberikan biarlah setimpal dgn kesalahan yg dibuat

Ann berkata...

hakim yang adil n bijaksana :)

hans berkata...

weih
serius
cerita nih best weih
maksudnya
si miskin tadi hanya bau..dia tak makan...dia tahu roti tu sedap...

macam si penjual tu juga...dia tahu roti dia bernilai...si miskin tak makan...ambil bau saja..jadi si penjual tak berhak dapat duit..cuma berhak dengar bunyi duit syiling jer..

serius best cerita nih

P/S : Drama Minggu Ini : Awak NAK Guna PC Ker Wahai Si Kacak?

MuNie berkata...

sy rs, bunyi sama nilai ngn bau. tp 1 dirham tu xtau la.. bkn dpt secebis roti pon. (pemikiran yg kedekut) haha

mR.sYaH berkata...

the moral in this story is..
aku rasa jgnlh bersikap tamak.. dan jadilah org yg bijaksana....

hheeheh.. aku pun xsure..

Fakhrur Razi berkata berkata...

hahaha
pengajarannya
balasan terhadap sesuatu bnder mstilah adil~
xD

cemomoi berkata...

pengajaran?

nak makan mesti ada duit takde duit amik bauuuuu aje pasal dalam ini rumah ada undang-undang... (tiga abdul)

ribena.illina berkata...

wah pandai hakim tu mngene kan c penjual roti tuh..huhuhuhu~

kiwi berkata...

btol2..jgn tmk....nice story^^

NICK IRFAN berkata...

mida=btol tu...

NICK IRFAN berkata...

fyza=mngkin jgk... hehe

NICK IRFAN berkata...

echah=btol3!! hehe

NICK IRFAN berkata...

syawan=yup! btol jgk..

NICK IRFAN berkata...

reen=tu la psal... sian dia..

NICK IRFAN berkata...

zainun=hmm.. menarik jgk penerangan awk tu..

NICK IRFAN berkata...

nurul=ha! menarik penjelasan awk! yupa! btol3...

NICK IRFAN berkata...

amira=btol tu! hehe

NICK IRFAN berkata...

balqish=yup! btol tu...

NICK IRFAN berkata...

zlubko=btol tu uncle...

NICK IRFAN berkata...

nard=btol tu kak! miss u too! i lap u! ops! hahaha

NICK IRFAN berkata...

miss xyz=btol3...

NICK IRFAN berkata...

senadung smlm=btol jgk...

NICK IRFAN berkata...

beela=mngkin cerita ni diolah agaknyer...

NICK IRFAN berkata...

penaberkala=mngkin jgk...

NICK IRFAN berkata...

ann=yup! hehe

NICK IRFAN berkata...

hans=thnkz! hehe

NICK IRFAN berkata...

munie=btol3... hehe

NICK IRFAN berkata...

syah=ok jgk tu....

NICK IRFAN berkata...

fakrur=btol3...

NICK IRFAN berkata...

cemomoi=hahaha btol3...

NICK IRFAN berkata...

ribena=yup! hehe

NICK IRFAN berkata...

kiwi=thnkz! :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

"Magical Template" designed by Blogger Buster