Thankz kepada semua yang follow aku nanti aku follow korang balik..

Jumaat, 25 Jun 2010

MISTERI YAKJUJ DAN MAKJUJ "episod 2"

Ok! ni aku nak sambung balik cerita pasal yakjuj dan makjuj semalam? jom kita sama-sama kita baca yer..


cerita mengenai sejarah Yakjuj dan Makjuj tertera dalam al-Quran menerusi surah al-Kahfi, ayat ke-92 hingga 98 manakala kebangkitan mereka dinyatakan dalam surah an-Anbiyaa, ayat ke-96 dan 97, katanya.Allah berfirman menerusi ayat surah al-Kahfi itu: kemudian dia (Zulkarnain) menempuh suatu jalan (yang lain lagi). Hingga apabila dia sampai antara dua gunung, dia mendapati di hadapan kedua bukit itu suatu kaum yang hampir tidak mengerti pembicaraan.

mereka berkata: Zulkarnain, sesungguhnya Yakjuj dan Makjuj itu orang yang membuat kerosakan di muka bumi, maka dapatkah kami memberikan sesuatu pembayaran kepadamu, supaya kamu membuat dinding antara mereka?zulkarnain berkata: apa yang dikuasakan Tuhanku kepadaku terhadapnya adalah lebih baik, maka tolonglah aku dengan kekuatan (manusia dan peralatan), agar aku membuatkan dinding antara kamu dan mereka. Berilah aku potongan-potongan besi?

Dalam ayat surah an-Anbiyaa pula, Allah berfirman: hingga apabila dibukakan (tembok) Yakjuj dan Makjuj; dan mereka turun dengan cepat dari seluruh tempat yang tinggi. Dan sudah dekatlah kedatangan janji yang benar (kaimat) maka tiba-tiba terbelalaklah mata orang kafir. (Mereka berkata): duhai, celakalah kami, sesungguhnya kami adalah dalam kelalaian mengenai ini, bahkan kami adalah orang yang zalim.


P/S=nanti aku sambung lagi! hehe ada lagi ni pasal cerita yakjuj dan makjuj ni..


JEPUN 3 VS 1 DENMARK selamat jepun menang! yahoo!! ada jugak 2 wakil asia ke pusingan kalah mati! apa-apapun aku harap semoga final ni jepun lawan korea baru best! hehe

BELANDA 2 VS 1 CAMEROON wah! belanda pun menang! aku tengok perlawanan ni gol hasil jaringan huntelaar dan van persie bagi belanda dan gol cameroon hasil jaringan penalti eto..

PARAGUAY 0 VS 0 NEW ZELAND wah! hebat jugak new zealand ni? tapi aku ada tengok new zealand lawan sebelum ni keeper dorang hebat jugak..

SLOVAKIA 2 VS 1 ITALY la... pasukan pilihan tersingkir lagi? juara bertahan plak tu? apa-apapun tahun ni kita ada juara baru..

38 ulasan:

senandung semalam berkata...

gud jepun...
asia hebat...
hehehee...

Lelaki Ini berkata...

bagus2!

kella berkata...

seronok tambah info bila baca pasal ini...

salam singgah! :)

FyZa berkata...

wah pnjng ek..ada part 3 plak ye..
adeh bola lg..huhu

Ann berkata...

juara baru argentina...

ida berkata...

italy klah ngan slovakia..
mmg gempak r..

BalqisShafiqa berkata...

salam ziarah, nick.
setahu akak ja'ajud&ma'ajud ni hidup lagi kan?
cuma dia akan pengsan bila dengar azan.
mujur sekarang azan masih berkumandang.
alhamdulillah.

Cheqna berkata...

Nice entry ni dik..tq. kena baca yg semlm, termiss baca sebab bz ckit.

yea for Japan..n kesian Italy...

mlm ni Brazil vs Portugal, shld be interesting kan?


:-)

hentakbelipat berkata...

lagi bro!!

NARDtheNERD berkata...

go nippon go~...
=))

reen_sofee berkata...

tulis lagi pasal neh!
pliss!

zulkbo berkata...

salam nick
memang menarik
kisah begini di
kongsi golongan
muda seperti nick
tahniah...

Cik SHiN~JU berkata...

tima kasih berkongsi ilmu...

alaa...mane leh jepun vskorea sltn kat final...spain akak tu nk campak mane? irfan pilih antara jepun atau korea,cepat!! hehehe...
yg penting spain menunggu d final..

Ezao' Edogawa berkata...

yakjuj makjuj: smbung nick. aku nk bce next episod.

bola: thun ni team yg plik2 byk naik kan? bgus. susah nk jangka. truskan...

mR.sYaH berkata...

aku ske info nih..

si para para berkata...

we want more..hehe sambung nick..aku nk tahu jugak ni..

sugar2 kapas strawberry berkata...

yakjuj dan makjuj tu dpercayai dari kaum sychtian..abaikn spelling sy tu.hihi

kira dr kaum yahudi gak kn?

sy pon tahu ckit2 je info sal ni sbb sy bru habis bc buku iskandar bkn zulkarnain.kt dlm tu ad cket2 citer sal bnda ni.u should read this book too..best hihi

NICK IRFAN berkata...

senandung smlm=yuP! hehe

NICK IRFAN berkata...

lelaki ini=thnkz! :)

NICK IRFAN berkata...

kella=thnkz! :)

NICK IRFAN berkata...

fyza=yup! bola msti ade pnyer... hehe

NICK IRFAN berkata...

ann=blum tentu lagi.. hehe

NICK IRFAN berkata...

ida=btol 2! hehe

NICK IRFAN berkata...

balqish-btol tu kak...

NICK IRFAN berkata...

cheqna=hehehe thnkz! :)

NICK IRFAN berkata...

HB=ok2... hehe

NICK IRFAN berkata...

nardnerd=yup! go! hehe

NICK IRFAN berkata...

reen=ok! hehe

NICK IRFAN berkata...

zulbko=thnkz! :)

NICK IRFAN berkata...

cik shinju=sy pilih jepun ke final! hehe harap2 bertemu spain..

NICK IRFAN berkata...

ezao=thnkz! ok2....

NICK IRFAN berkata...

syah=thnkz! :)

NICK IRFAN berkata...

para=hehehe thnkz! :)

NICK IRFAN berkata...

sugar kapas=thnkz! sbb tmabah serba sedikit info ni... :)

annfrendly berkata...

sukelah pasal ni adik.. nanti kalau ada wat pasal dajal sekali taw..

NICK IRFAN berkata...

ann=ok kak! thnkz! :)

AngahSayang2314 berkata...

heheheh baru bab 2 angah baca tak sabar nak teruskan nie... baca dari awal lagi nie...

next

NICK IRFAN berkata...

angah=wah! thnkz ye kak! :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

"Magical Template" designed by Blogger Buster