Thankz kepada semua yang follow aku nanti aku follow korang balik..

Jumaat, 20 Ogos 2010

PERGORBANAN NABI TERHADAP ORANG LAIN

Salam... ha! jumpa lagi! hahaha macam biasa sambung lagi kisah-kisah pengajaran? sory la kalau korang bosan dengan cerita aku ni? tapi nak buat macam mana memang aku target bulan puasa nak siar kisah-kisah pengajaran jer... kepada yang selalu singgah blog aku terima kasih dan sory ada blog aku tak boleh nak singgah balik intenet prob sikit sory....


Nabi ada 8 darham dia pergi ke pasar,bercadang hendak membeli kain, bila tiba saja di pasar ada seorang kanak kanak menagis ketakutan ibunya marah duitnya hilang, nabi kesihan dia derma 2 darham, tinggal 6 darham lagi.

Kemudian nabi membeli kain dengan berharga 4 darham sahaja, sewaktu dia hendak keluar dari pasar, ada satu keluarga miskin, meminta bantuan kepada nabi untuk membeli pakaian, nabi terus memberi kain ela yang dibelikannya tadi kepada keluarga miskin itu.

Nabi tinggal 2 darham, nabi beli semula kain tapi cuma dapat membeli kain yang murah sahaja, sewaktu pulang bila dia sampai di pertengahan jalan, ada seorang hamba Allah meminta orang ramai menghadiahkan kain untuk mengapankan ibunya yang telah meninggal dunia, lalu nabi segera mensedekahkannya.


P/S=Korang boleh berkorban untuk orang lain sedangkan kita sendiri tidak dapat faedah apa-apa tapi itulah dinamakannya keikhlasan? tapi kalau aku plak ikut keadaan dulu? hehe tapi ada sorang member aku bila tolong kawan-kawan mesti dia kata "Aku tolong ini dengan ikhlas! sumpah tak ada udang di sebalik mee tapi ada sikit je isi ayam di bawa sudu" apakah maksudnya itu? adoiyai... hahaha

30 ulasan:

mR.sYaH berkata...

aku pun rasa aku xleh nk buat macam nabi.. kdg2 fikir xkn semua benda nak bagi.. mesti ada utk kita.. plg kurg kita yg lebih.. heheheh..

makna yg mendalam kawan kau tu.. heh..

Lelaki Ini berkata...

besarnye pngorbanan nabi..

amira berkata...

pemurahnya baginda tak terbanding..

FyZa berkata...

huhu susah nya nk berkorban mcm 2..x taw la snggp ke dak..
lawak la perumpamaan kwn nick bg 2..haha

ummi iman berkata...

keikhlasan tu la yang kita nak cari..sebab susah sangat nak daatkan keikhlasan

NARDtheNERD berkata...

apela ade isi ayam bawah sudu. hahahahaha~

senandung semalam berkata...

stju ngan syah...
tgk keadaan la jugak..
bkn kedekut tp dlm mse yg sme kne fikir dr sndr gak...

Tanpa Nama berkata...

bieyla tak boleh buat macam tu.. paling kurang pown kne ada skit utk kte.. maca bieyla blnja makan 5 ringgit.. lepas tuh ada org mintak sedekah sbb ahli kuarge dia ade yg meninggal.. bieyla bg seringgit.. lepas tu, ada lg yang mintak sdekah.. bieyla bgi seringgit.. bieyla ada 3 ringgit dah.. then, klu kawan mintak duit sbb dia tak bwk duit.. bieyla bg seringggit.. tinggal 2 ringgit.. yg 2 ringgit tu mmg utk bieyla sbb bieyla takut tak dpt mkn plak..

*bkn mse pose.. yg nie bulan 5 atau 6 mse tu.. dah lama da..

cemomoi berkata...

susah ... dah tolong pon kekadang kita merungut mana baitul mal la jkm la tanak tolong orang tu, macam la kita sorang je tolong dia-tak ikhlas jugak nantinya

m!da BucHuxX berkata...

sesungguhnya aku hanya manusia biasa yg ta sesempurna kekasih ALLAH

penaberkala berkata...

subhanallah, sungguh indah pekerti nabi
besar sungguh pengorbanan baginda

kita skang klu jumpa org mcm tuh mmg bertuah
apapun, jom sama-sama bantu-membantu
xblh byk, sikit pun jadilah
yg penting nawaitu kita
IKHLAS

zulkbo berkata...

salam ..
kisah yang menarik
semoga kita mendapat
syafaat nabi Mohammad SAW
di akhirat nanti sebagai
umatnya..

sugar2 kapas strawberry berkata...

sbb tu la nabi dijadikn role model dlm kehidupan kita :)

PEJUANG KESENIAN EXTREME berkata...

Ada isi ayam dibawah sudu..ah.,itu aq x paham..

hans berkata...

fuh
kalau sekarang susah nak contohi macam nabi tu
macam kawan ko cakap
xada udang tapi ada ayam
hohoho

P/S : Kejadian Lucu Di Jalan Raya Yang Kadang - Kadang Tak Lucu!

NICK IRFAN berkata...

syah=tu la pasal? pelik maksud dia... hahaha

NICK IRFAN berkata...

lelaki ini=yup! btol tu..

NICK IRFAN berkata...

amira=btol3...

NICK IRFAN berkata...

fyza=tu la pasal pening jgk mksud dia..

NICK IRFAN berkata...

ummu aiman=yup! btol3...

NICK IRFAN berkata...

nard=haha :)

NICK IRFAN berkata...

senandung=yup! sy pun sokong gak..

NICK IRFAN berkata...

tanpa nama=sapa ni?

NICK IRFAN berkata...

cemomoi=btol3...

NICK IRFAN berkata...

mida=hehehe :)

NICK IRFAN berkata...

pena berkala=thnkz!

NICK IRFAN berkata...

zulkbo=yup! hehe

NICK IRFAN berkata...

sugar kapas=yup! hehe

NICK IRFAN berkata...

PKE=aku pun x phm jgk.. hehe

NICK IRFAN berkata...

hans=tu la pening jgk ape mksud ayam?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

"Magical Template" designed by Blogger Buster