Thankz kepada semua yang follow aku nanti aku follow korang balik..

Khamis, 12 Ogos 2010

ABU KHULAIFAH

Salam.. start bulan puasa aku dah jarang update blog? hehe bukan apa aku tak boleh nak taip la bila taip je perut pun ikut sama berbunyi? hehe tapi malam ni sebelum sembahyang terawih aku nak berkongsi kisah ni...


ABU KHULAFAH seorang ahli sofi yang warak sering mengerjakan solat malam, dan suka mengembara dari satu masjid ke satu masjid untuk bermunajat kepada Allah SWT.Selepas solat isyak Abu Khulafah terdengar suara orang menangis amat terseksa keadaannya, selepas Abu Khulafah mengerjakan solat sunat dua rakaat dan dia pergi mencari dari mana datangnya suara itu.


Tapi setelah di cari di sekaliling masjid tiada kelibat orang pun yang dilihatnya selepas itu Abu Khulaifah pun melelapkan matanya dan dia bermimpi di dalam mimpi Abi Khulafah bertemu dengan hamba Allah yang terseksa itu, “Allah telah murka,harta yang banyak ditinggalkan di dunia telah disalah gunakan oleh Anak-anakku! Mereka sering berjudi,minum arak dan berpoya-poya dengan perempuan, mereka langsung tidak mengeluarkan zakat, solat, apatah lagi untuk berdoa kepadaku.Inilah akibat yang aku terima, penyeksaan." kata orang itu.

Abu Khulaifah berkata "apa yang boleh saya tolong?" orang itu berkata “Tolonglah engkau sampaikan ceritaku ini kepada anak-anakku,minta mereka semuanya bertaubat dan kembali di jalan Allah SWT jumpa mereka di sini" Abu Khulaifah mendengar segala yang di nyatakan oleh orang itu...

Dan setelah Abu Khulafah pun terjaga,esoknya dia segera mencari anak-anak hamba Allah yang terseksa itu, dan menceritakan apa yang telah berlaku, Maka menangislah semua anak Hamba Allah itu. Segera insaf dan bertaubat kepada Allah SWT.Setelah beberapa tahun kemudian , Abu Khulafah singgah lagi di masjid itu, selepas solat insyak dia terdengar pula suara dari belakang masjid yang ada tanah perkuburan itu Kali ini penuh dengan kegembiraan gelak ketawa seperti orang mendapat sesuatu,

Setelah dia solat dua rakaat , dia tidur dan di dalam mempi Abu khulafah bertemu semula dengan hamba Allah itu, “Anak-anakku telah telah melaksanakan apa yang aku minta,terima kasih banyak “ kata hamba Allah itu



P/S= Semoga kita tak melupakan orang yang disana dan selalulah sedekahkan Al-Fatihah kepada mereka... Al-fatihah kepada semua ahli kubur...................

20 ulasan:

annfrendly berkata...

salam..
betul cakap adik ni..
kena selalu sedekahkan Al-Fatihah pada mereka yang telah pergi..

p/s:tapi mesti seramkan kalau dengar suara dari kubur.. adik munkin tak seram kot.. sebab adik tak penakot macam akak.. heheh

Fyzal berkata...

salam bro. thanks for sharing this good story bro. moga-moga kita selalu jadi orang yang taat pada-Nya.

tp kan bro, kalau aku la, tiba2 dengar orang menanges kat masjid, cari2 takde saper, aku pikir dua kali gak la nak tidor kat masjid tu.

hehehehe.

NARDtheNERD berkata...

jangan lupa yang tiada.
mcm lirik lagu raya. hehe.

tikosh berkata...

huu~ sedeyh la dga cite nie..
kan bes klo ade rmai mcm Abu Khulafah. bole jdi mcm ghost whisper.tlog roh2. haha

ANoynumuous berkata...

test kjab...

m!da BucHuxX berkata...

al-fatihah..
tengz share

TUKANG KATA berkata...

Salam Ramadhan Nick!

puasa jgn tak puasa :)

mR.sYaH berkata...

tq atas perkongsian yg bagus ni nick..

jgn lupa org yg sdh meninggal ni.. kte kenalah sedekahkan mereka skurg2nya alfatehah..

aku pun perut sama2 berbunyi.. hahah...

Mr.Z berkata...

cerita yang bermanfaat..
semoga menjadi iktibar buat kita bersama :)

Fatin Aliyya berkata...

bl kita kt dunia ni sdng bergembira dgn nikmatNya jgn lupa ereka y disana.

al fatihah.

NICK IRFAN berkata...

ann=er... sy pun seram gak kak?? tp xla lari lintang pukang just buat x dgr je la... hehhee

NICK IRFAN berkata...

fyzal=aku klu xde tmpat lain? terpksa jgk la tido klu ade tmpt lain baik blah jer... hehee

NICK IRFAN berkata...

nard=eh? hahahhaha btol3...

NICK IRFAN berkata...

tikosh=ha! btol tu ni ghost whisperer versi mlyu... hehhee

NICK IRFAN berkata...

anoy=test ape plak??

NICK IRFAN berkata...

mida=ok! :)

NICK IRFAN berkata...

TK=ok2... hehehee thnkz ya! :)

NICK IRFAN berkata...

mr syah=btol tu ingat jgk org dh tiada... eh! sama la aku pun lapo ni tp nk buat mcm mne sabar je.... kena tunaikan kewajiban rukun islam ni.

NICK IRFAN berkata...

mr z=btol tu :)

NICK IRFAN berkata...

fatin aliya=btol3... al fatihah...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

"Magical Template" designed by Blogger Buster