Thankz kepada semua yang follow aku nanti aku follow korang balik..

Ahad, 29 Ogos 2010

BILA YAKIN SEMUA BENDA BOLEH JADI!

Salam.. kali ni aku sambung lagi kisah-kisah teladan untuk renungan kita bersama... sama-sama kita ambil iktibar... insyaallah..


Pada zaman
dahulu ada seorang anak yatim kerjanya mengembala kambing arwah bapanya di kampung yang tinggal di seberang sungai.Ibunya seorang balu yang sudah tua kehidupan mereka sedikit susah dan sengsara.

Pada suatu malam dia berkata kepada ibunya, sambil melihat bulan dan bintang di langit yang cerah disebabkan bulan mengambang.“Saya bercadang untuk pergi belajar dengan tuan guru pondok seberang sungai itu mak,saya ingin mendalami ilmu agama“ kata si anak yatim itu.

“Kau boleh belajar nak,tetapi bagaimana dengan yuran persekolahan dan segala alat keperluan belajar? Kita orang meskin nak,” jawab ibu Bunyinya sayu.“Saya akan menjual seekor kambing peliharaan,wangnya untuk yuran persekolahan tentu boleh mak,” kata si anak yatim kepada ibunya

Pada petang jumaat ibunya membawa Si Yatim untuk diserahkannya kepada tuan guru pondok seberang sungai,waktu belajar Si Yatim kena duduk di bawah rumah kerana tiada mempunyai buku dan alat tulis.Harga kambingnya cuma cukup membayar asrama dan yuran sekolah pondok sahaja.

Waktu belajar tuan guru tok janggut ada berpesan kepada muridnya setiap pekerjaan kerja hendaklah dimuali dengan bismillah Sesiapa yang yakin dengannya segala macam kerja boleh dan dipermudahkan oleh Allah SWT sambil menarik-narik janggutnya

Sewaktu cuti penggal pertama Si Yatim pulang ke kampungnya.petang plak dia menjaga kambing-kambingnya,Tiba-tiba hujan turun kambing-kambing enggan pulang puas Si Yatim mengejarnya semua kambingnya mengelilingi sebuah tasek besar,

Si Yatim menjadi bingung,lama baru dia terfikir kata tuan guru tok janggut itu lantas dia membaca bismilah, tanpa disedarinya kaki boleh melangkah ke permukaan air tasik itu.

Melihat keadaan itu, semua kambing-kambing lari pulang.Sejak peristiwa itu, Si Yatim tidak lagi tinggal di asrama,dia boleh berulang alik dari rumahnya ke sekolah pondok seberang sungai itu.Dia juga boleh membantu ibunya memelihara kambing arwah ayahnya.

Setelah keputusannya baik Si Yatim bercadang membuat kenduri kesyukuran,Sewaktu dia menjemput tok guru haji jangut pergi ke rumahnya, tok guru menjadi hairan bagaimana hendak ke seberang jika tiada sampan.

Si Yatim tersenyum, lalu dia membaca bismillah, terus berjalan di atas air dengan pantasnya seperti kilat menyeberang sungai itu.tok guru jangut tercengan hairan.

Si Yatim meminta tok guru dengan penuh yakin, tetapi malangnya tok guru terus tengelam bila dia cuba melakukannya. TAMAT.



P/S=
Tiap kerja dengan penuh yatin dan izin Allah SWT pasti diberkati.tapi rasanya kalau sekarang baca bismillah pun rasanya tak boleh kita terapung di atas air? dulu-dulu boleh la... apa-apapun sekarang apa jua perkerjaan kita mulakan dengan bismillah mudah-mudahan kerja kita dipermudahkan olehNya....

30 ulasan:

MuNie berkata...

mcm cerita dongeng yang diletakkan pengajaran. huhu. tp Allah berfirman ala2 bunyi berdoalah kepadaKu akan ku tunaikan. so, dlm keadaan genting cm si yatim tu, mgharapkn hnya bntuan drNya, possible je kan evn bercanggah hkum sains. hee~
thanks for the story. best bce ptg2 gni.. =)

reen_sofee berkata...

konklusi nya kene yakin!
:)

Cik Ubi berkata...

tak logik..huhu,,tai ni kisah dan teladan kan..

x logik menunjukkan Tuhan tu mampu wat segalanye..

echah mashuri berkata...

heeee....kt sini dh mcm tmpt cerita2 tauladan dah...kna yakin baru bleh kan?yakin xde yg mustahil dengan kuasa ALLAH:)

senandung semalam berkata...

sian dekat tok guru dye...
insyaAllah kali kte wat sumtin dgn yakin n penuh ngan tekad akn jd la mcam bdak ni..
amin

illianahidayah berkata...

suka cerita ni!
keyakinan akan menghasilkan kejayaan..tambah2 bila kita yakin dan berpegang dengan janji2 Allah kan..? nice! :)

Syazwan VL berkata...

camne tok guru dia plak yang bole x yakin..???haa...pk pk kan laa....

sugar2 kapas strawberry berkata...

tok guru dia x yakin kah?

kiwi berkata...

klau kite ykin smua bnde bleh jdi..tp jgn over cnfident lak..hehe

mR.sYaH berkata...

tok guru tu tenggelam sbb xyakin yerk??!.. nice!

Ann berkata...

kene confident dgn DIA

NARDtheNERD berkata...

yakin la pada Allah.
kerana semuanya dari Dia. =))

FyZa berkata...

ending mcm lawak ja..huhu..
apa pun mulakan dgn bismillah..Pasti lebih berkat..;)

hans berkata...

aku xpernah baca lagi kisah nih
jadi rasa best
hohoh
tok guru dia tenggelam sebab xyakin lah nih

P/S : Kepada Penggemar Telur Ayam! Awas! Hati - Hati Dengan Telur Ayam Palsu!

m!da BucHuxX berkata...

ye...kalau berdoa pun kiter kner yakin..
kalo tak cner ALLAH nak kasi aper yg kiter nak kalo kiter ragu2

NICK IRFAN berkata...

munie=thnkz! :)

NICK IRFAN berkata...

reen sofee=yup! that right!

NICK IRFAN berkata...

cik ubi=entahlah aku no komen... hehe

NICK IRFAN berkata...

echah mahsuri=yup! btol3...

NICK IRFAN berkata...

SS=sbb tu guru dia over confident agaknya...

NICK IRFAN berkata...

hidayah=thnkz!

NICK IRFAN berkata...

syzwan=tok guru dia riak mngkin..

NICK IRFAN berkata...

kiwi=yup! btol tu...

NICK IRFAN berkata...

mr syah=yup! hehe

NICK IRFAN berkata...

Ann=btol3...

NICK IRFAN berkata...

nard=btol tu kak...

NICK IRFAN berkata...

fyza=hehe thnkz kak! :)

NICK IRFAN berkata...

hans=btol2....

NICK IRFAN berkata...

mida=yup! btol3...

NICK IRFAN berkata...

sugar kapas-yup! x yakin....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

"Magical Template" designed by Blogger Buster