Thankz kepada semua yang follow aku nanti aku follow korang balik..

Rabu, 4 Ogos 2010

APA ITU JIN?

Untuk Pengetahuan Kite Bersama....


> 1) Jin berasal dari Jan (Bapak Jin) dan gelarannya Azazil. Dicipta dari api (biru), dan telah beramal puluh ribu tahun lamanya ..

> 2) Apabila Allah swt. memerintahkannya supaya tunduk menghormati Nabi Adam, mereka telah ingkar. Allah swt. melaknat dan perintah turun ke bumi.
> Jin terbahagi kepada dua iaitu Jin Islam dan Syaitan.

> 3) Jin Islam pula terbahagi kepada dua iaitu Jin Islam(Soleh) dan Jin Tidak Islam (Tidak Soleh). Syaitan yang turun kesemuanya jahat (tidak Islam).

> 4) Makanannya dari Api (Asap).
Itu sebab orang-orang Melayu dilarang mengunakan kemenyan kerana Jin paling suka dengan asap yang busuk. Tetapi orang-orang melayu ini degil, suka sangat dengan asap kemenyan. Beliau menambah, orang-orang yang suka hisap rokok itu, adik-beradik jin lah tuu.

> 5) Tempat tinggal Jin seperti di awan , sungai,hutan, lombong, laut, tempat-tempat tinggi (KLCC), tandas dan kubur.

> 6) Beliau menasihat apabila ingin buang air di perjalanan (contohnya jalan raya), perlu baca "Sala Mun, ' Ala Sulaiman, Fil 'alamin." Mengikut sirahnya jin sangat takut dengan Nabi Sulaiman. Orang-orang Melayu suka sangat membaca ucapan, "Ampun Datuk, Anak cucu tumpang lalu"Masa bila pulak jin dapat pangkat datuk. Dan masa bila pula, kita jadi cucu cicit jin !!!!

> 7) Jin tidak mengetahui akan alam ghaib, itu sebab jika ada dukun atau bomoh yang tahu menilik-nilik nasib, pembohong... ." Sirahnya apabila Nabi Sulaiman, memerintahkan jin untuk membina istananya, sehingga Nabi Sulaiman meninggal pun jin tidak perasan/tahu.

Semasa itu Nabi Sulaiman duduk di kerusinya dengan tongkat kayu . Dan jin tekun membuat kerja di hadapan-nya. Sehingga anai-anai memakan tongkatnya dan tongkat tersebut reput dan jatuh serta Nabi Sulaiman pun jatuh, maka barulah tahu oleh jin bahawa Nabi Sulaiman telah mangkat.

> 8) Manusia juga dilarang membuang air di lombong-lombong yang airnya tenang, terutama di waktu tengah malam. Jin suka mandi di situ, waktu itu. Di larang juga buang air di lubang-lubang (tanah).

> 9) Rumah-rumah yang lama tidak berpenghuni atau rumahyang baru siap belum duduk lagi, jin suka tinggal di situ.. Sebelum duduk rumah baru, di galakkan membaca surah Al-Baqarah, sehingga habis. Jin lari selama 3 hari. Tidak perlu tepung tawar bagai.... orang melayu suka sangat menepung tawar !!!

> 10) Jika budak menangis tengah-tengah malam, azankan 7 ~ 10 kali, jika tidak bacakan ayat Kursi dengan cara 9 kali henti (tekniknya) sebab beliau pernah jumpa orang yang di rasuk.



P/S=hehe aku pun tak baca lagi entry aku ni pakai copy terus paste je? member hantar tadi kat e-mel... hehe

22 ulasan:

Cheqna berkata...

Nice entry, tq dik..eloklah tu sharing nice mails.

:-)

senandung semalam berkata...

org yg dirasuk tue dye jmpe dlm bntuk ape..?
ank sedare aku slalu nanes tgh2 mlam..

echah mashuri berkata...

jin?mase kecik2 penah kena smpuk dek jin!

reen_sofee berkata...

suka entri neh bro!!

cemomoi berkata...

sejahat-jahat manusia ialah sebaik-baik jin... pikir dulu kalu nak berkawan dengan jin

Fakhrur Razi berkata berkata...

Salamun AlaSulaiman Fil Alamin
sje nok hafal
hahaha org kte nih trikut2 sgt si bomoh kot xD

sugar2 kapas strawberry berkata...

hari tu bru je ad org present sal syaitan masa lecture..

masa tu dia buat satu point yg syaitan ni adlh keturunan jin..dorg argue kat situ..

bila bc n3 nih bru sy paham..tq :)

MissXYZ a.k.a Abaikan berkata...

tq irfan sudi berkongsi =))

mR.sYaH berkata...

baguslh entri ni.. byk pengetahuan aku dpt ttg suku sakat kaum jin nih..

shameel Iskandar berkata...

salam ziarah.

Trima kasih atas perkongsian yg amat bermakna ini.

NICK IRFAN berkata...

cheqna=ok! :)

NICK IRFAN berkata...

senandung smlm=xpasti la plak?

NICK IRFAN berkata...

echah=awk pnh kena ke??? mcm mne pengelaman msa kena tu cte la cikit?

NICK IRFAN berkata...

reen=thnkz! :)

NICK IRFAN berkata...

cemomoi=hehehe

NICK IRFAN berkata...

fakrur=btol3... aku pun nk hafal jgk buat pendinding...

NICK IRFAN berkata...

sugar=hehehe thnkz! :)

NICK IRFAN berkata...

miss xyz=ok! :)

NICK IRFAN berkata...

syah=thnkz jgk! :)

NICK IRFAN berkata...

shameel=thnkz! :)

Tanpa Nama berkata...

perhatian!sebaik baik jin sejahat jahat manusia adalah tdk benar..org kafir n syaitan sentiasa berusaha pesongkn umat islam dgn cara halus

Tanpa Nama berkata...

tq

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

"Magical Template" designed by Blogger Buster