Thankz kepada semua yang follow aku nanti aku follow korang balik..

Sabtu, 28 Ogos 2010

ANTARA MAZMUMMAH YANG MENGHILANGKAN BAHAGIA DI HAT

Salam.. sekarang ni aku nak cerita sikit antara-antara sifat mazmummah baru dapat kat e-mail tadi... hehe kebanyakan entry aku bulan puasa ni aku ambil dari e-mail aku yang dulu-dulu punya tapi yang ada unsur pengajaran dan nasihat untuk kita kongsi bersama-sama....



1. Pemarah=paling mudah dikesan atau dilihat dan paling banyak di dalam diri manusia. Orang seperti ini jarang mendapat kawan dan hati tentunya tidak tenang.

2. Pendendam tersembunyi=iaitu ibarat mengumpul lahar di dalam dada. Orang seperti ini sentiasa mencari-cari peluang untuk membalas dendam hatta secara yang kecil-kecil sekalipun seperti sakitkan hati atau tempelak orang yang didendami itu. Sebab itu orang pendendam mudah kena sakit jantung.

3. Cinta dunia=tidak dapat menderita kerana kalau dapat pun susah pula menjaganya. Berhartalah tidak mengapa tetapi kawal hati jangan diletakkan pada harta itu. bila mati cuma bawa amalan dan doa anak yg soleh/solehah... Cinta dunia merupakan "neraka dunia" kerana dunia itu "panas" akibat ia merupakan barang buruan dan rebutan. Jadi letakkanlah akhirat itu di hati dan dunia itu di tangan supaya dunia itu senang dibahagi-bahagi dan akhirat dibawa mati.

4. Bakhil=sentiasa merasakan orang lain menginginkan harta, kesenangan, pangkat dll. dari dirinya. Contohnya sentiasa berdalih mengatakan ia tiada duit. (rezeki yang diberi oleh Allah elok dikongsi bersama..-derma) Allah lebih sayang orang yang fasiq tetapi pemurah tetapi benci orang yang abid tetapi bakhil. Kerana walaupun fasiq, pemurahnya itu tetap memberi manfaat pada orang lain kerana kadangkala rezeki itu Allah beri melalui maknusia

5. Tamak=orang yang tidak puas dengan yang sedikit nescaya tidak akan puas dengan yang banyak kerana dunia ini ibarat meminum air laut walau berapa banyak yg diminum tetap tak abis jugak lagipun org tamak selalu rugi.. Ingat ! yang dikatakan harta atau rezeki kita bila ia dipakai atau digunakan oleh kita. Selagi tidak diguna iaitu disimpan, itu belum boleh dikatakan rezeki kita. (mungkin ada hak orang lain di situ) Biarlah rezeki itu sedikit tetapi mendapat keberkatan iaitu dapat dimanfaatkan.

6. Tidak sabar=andainya perkara yang kecil pun tidak boleh bersabar apatah lagi hal-hal yang lebih besar. (oleh itu banyak2kanlah bersabar bila hadapi dugaan..contoh time keja banyak tetap maintain vogue walau keja bertimbun atas meja hehe)

7. Ego=ibu segala mazmummah jadi ia membuatkan seseorang paling tidak tenang. Orang yang memiliki sifat ini pantang tercabar dari sudut zahir mahupun batin.

8. Riak=terseksa sendiri kerana sentiasa tercari-cari peluang untuk dipuji. Sentiasa berlak0n-lakon di depan orang. Jika ia dipuji, ia akan menambah amalnya tetapi jika dikeji, ia akan mengurangkan amalnya. -Allah marah kalau kita riak..takbur dengan apa yang kita ada..


Kesimpulan

Jadi yang meragut kebahagiaan sebenarnya bukanlah disebabkan kemiskinan, musibah, kesibukan dll tetapi ialah MAZMUMMAH.Makin tinggi mazmummah seseorang, makin ia tidak BAHAGIA. Samada bermujahadah atau biarkan saja mazmummah itu, kedua-duanya tetap menderita tetapi andainya bermujahadah kita akan dibantu Allah dan akan bahagia jua akhirnya. So..sama-samalah kita sentiasa ingat mengingati antara satu sama lain....andai kita terleka dengan dunia buruklahh padahnya.

Wallahualam"


P/S=macam mana? semoga lepas ni kita cubalah buang segala sifat mazmummah dalam diri kita ni... aku pun mulai sekarang akan cuba buang sifat-sifat mazmummah dalam diri aku.... amin...

26 ulasan:

echah mashuri berkata...

fuhh...fuhh..sume ade tuh dlm diri..wlau sikit!

nemo berkata...

(^_^) aku senyum!!

kiwi berkata...

btol..klau ad mne2 sifat mazmudah ..sme2 la kite buang...klau x leh buang skaligus..buang perlahn-lhn..huhu

mR.sYaH berkata...

pemarah.. yg ni selalu sgt aku kena..

cemomoi berkata...

fuh, berkarat tul ati kita nih

penjejak maya berkata...

salam,

moga sifat mazmumah tu terbuang utk digantikan dengan sifat mahmudah..

hans berkata...

aku pun senyum
hehehhehehe

P/S : Lagi Sekali Entry Aku Berkisar Tentang Kenapa Aku Meminati Filem Tamil Dan Bollywood!

P/S : Kepada Sesiapa Yang Ingin Mengiklankan Product Anda Di Blog Saya Sila Click Entry Ini Berkenaan Ruang Iklan Di H.P.B Blog

senandung semalam berkata...

sshnye nk elak marah n cinta di dunia...

FyZa berkata...

yaAllah..dekatkan lah kami dgn sifat2 mahmudah..jauhkanlah kami dr sifat2 mazmumah..aminn..

MuNie berkata...

minta dijauhkan dari sifat mazmunah. xdpt jauh pun, minimize la sket.. kan kan? :)

CgMas berkata...

Sedang menghisab diri sendiri.. mcm banyak yg x kena..

Ezao' Edogawa berkata...

no comment... a little. ;p
huhu. moga2 kita menjadi insan yg mulia kelak.

tot tot kecik berkata...

salam..

yup2..segala yg membentuk diri kite kt bumi ni mahupun di akhirat kelak adalah sifat dan sikap kite..

bukan keadaan sekeliling yg mmpengaruhi kehidupan kte..

moga diri ni dijauhkan sifat2 mazmumah..juge kalian umat Islam..




smile always.. :)

NICK IRFAN berkata...

echah=huh? hehe

NICK IRFAN berkata...

nemo=aku pun sama gak..

NICK IRFAN berkata...

kiwi=yup! btol3...

NICK IRFAN berkata...

syah=huh? kenapa plak?

NICK IRFAN berkata...

cemomoi=hehehe

NICK IRFAN berkata...

PM=btol3...

NICK IRFAN berkata...

hans=eh! senyum jgk? hehe

NICK IRFAN berkata...

SS=kenapa plak?

NICK IRFAN berkata...

fyza=amin....

NICK IRFAN berkata...

munie=btol3...

NICK IRFAN berkata...

cgmas=huh? hehe

NICK IRFAN berkata...

ezao=hahaha thnkz!

NICK IRFAN berkata...

tot=yup! btol3..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

"Magical Template" designed by Blogger Buster