Thankz kepada semua yang follow aku nanti aku follow korang balik..

Isnin, 23 Ogos 2010

KEIKHLASAN SEORANG HAMBA

Salam.. bertemu kembali! hehe kali ni sambung kisah seterusnya ok? sama-sama kita hayatinya..


Umar pergi padang gurun dan melihat seorang hamba yang menjaga beribu ekor kambing,Umar ingin menduga hati hamba pengembala kambing itu,lalu Umar berkata "jualah seekor dua kambing itu kepada saya,saya akan bayar dengan harga yang lebih!"

Hamba pegembala kambing itu terkejut selama ini dia tidak pernah membuat sesuatu tanpa pengetahuan tuannya. dia pun berkata "maaf saya tak dapat menjualnya kerana kambing-kambing ini kepunyaan orang" Jawab hamba itu dengan tenang.

Umar menjawab “Kenapa tidak boleh,tuan punya kambing ini bukan tahu,Cuma kita berdua saja di sini saya akan bayar dengan harga dua kali ganda? Bagaimana setuju?" sambil mengeluarkan wang yang ditawarkannya itu dan tersenyum.melihat wajah hamba itu yang agak gelisah.

“Tidak,walaupun sesiapa tidak nampak cuma kita berdua sahaja,tetapi Allah nampak akan perbuatan kita,saya tak mahu didakwa di akhirat nanti.“ kata hamba itu dengan tegas umar menjawab “kerana keikhlasan kamu sorang hamba,Hari ini aku bebaskan kamu daripada menjadi hamba pergilah kamu dengan wang upah menjaga kambing ini agar kamu hidup bebas dan merdeka, tidak lagi menjadi seorang hamba ‘”Kata Umar sambil menepuk-nepuk bahu pegembala kambing itu.


P/S=jadi kalau nak buat apa benda yang salah sekalipun? atau ada orang bagi rasuah ke? atau apa-apapun yang korang rasa serba salah? Walaupun takde sapa nampak masa tu tapi ingat Allah sentiasa memerhatikan kita semua...

28 ulasan:

echah mashuri berkata...

bile irfan cite cerita2 cmni..makin rndu pulak zmn keci2 dulu...heeeee
dlu2 sllu ckgu or mak yg cite kisah2 teladan cmni..:)

jane berkata...

=)

Fyzal berkata...

kalau semua orang dalam malaysia jujur macam tu. mesti lagi aman makmur sejahtera negara kita ni. :D

FyZa berkata...

skang mkin bnyk kes rasuah..dah bkn jd i masalah pun...even suap rm50 pun tap gak rasuah..haihh

harap kita suma x t'golong dlm gol. 2..aminn

si para para berkata...

banyak kes rasuah berlaku kerana lemah iman dan cintakan dunia..

penaberkala berkata...

betul, kdg2 org saja nak menduga
walaupun kdg2 mmg berlaku dengan niat

contoh plg dekat dgn kita semua adalah situasi jual beli
kita bagi rm10, beli rm3
tiba-tiba dapat baki rm8
lebih rm1 kan?

sama ada kita nk trima ke tak, itu smua bergantung kpd hati kita
walaupun nilainya agak kecil, tp impaknya tetap besar

thanks for sharing, nice story

Ann berkata...

stiasa takut pdNya...insyallah selamat hdup dunia akhirat

cemomoi berkata...

Allah uji dan diberikannya balasan yang baik atas keimanannya

zulkbo berkata...

salam nick..
bagus kisah ini
buat tauladan kita semua

deena farhana berkata...

ust nick irfan :) suke je baca..

m!da BucHuxX berkata...

rajinnya menulis cerita.

AngahSayang2314 berkata...

salam ramadhan 14

susah kalau nak cari 1 nerara semua org jujur mesti ada gejala yg tak baik gak... kan nick???

shi3la berkata...

salam kenal yer..rasenyer pestime sayer menjengah ke sini..nice blog here..nice info,TQ for sharing.

salam Ramadhan...

NICK IRFAN berkata...

echah=oh.. hehee ni kbanyakan ayah yg cte kt sy,,,

NICK IRFAN berkata...

jane=thnkz! :)

NICK IRFAN berkata...

fyzal=yup! btol tu..

NICK IRFAN berkata...

fyza=btol tu kak! :)

NICK IRFAN berkata...

para=btol tu para..

NICK IRFAN berkata...

pena berkala=thnkz bro!

NICK IRFAN berkata...

ann=yup! btol... :)

NICK IRFAN berkata...

cemomoi=btol3...

NICK IRFAN berkata...

zulkbo=thnkz! :)

NICK IRFAN berkata...

deena farhana=thnkz! :)

NICK IRFAN berkata...

mida=saja berkongsi dgn semua... :)

NICK IRFAN berkata...

angah=yup! btol3...

NICK IRFAN berkata...

shila=first time ke? nice to meet u too.. :)

BLADE EDGE berkata...

salam...

sbnrnya byk lg kisah di zaman rasulullah dan para sahabat yg blh jadi pengajaran utk dbawa dlm kehidupan.

mmg bagus utk umat akhir zaman ni, sbb skrg ni pun dah ramai yg makin jauh dr agama. kisah2 di zaman para sahabat ni adalah drp apa yg dlalui di zaman kehidupannya yg sememangnya berlandaskan agama..sesuai utk jadi pengajaran sepanjang zaman..

jemput dtg ke blog saya ramai2..

Celoteh Ramadhan

NICK IRFAN berkata...

blade edge=thnkz! ok tunggu kjab...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

"Magical Template" designed by Blogger Buster