Thankz kepada semua yang follow aku nanti aku follow korang balik..

Jumaat, 14 Mei 2010

ANTARA ILMU DAN HARTA

Pada satu hari datang 10 orang arab badawi datang kepada nabi Muhamad saw. bertanya di antara ilmu dan harta mana satu yang penting.Nabi menjawab kalau ingin tahu lebih lanjut lagi sila tanya penerangannya kepada Saidina Ali dia seorang ahli ilmu penyelesai masalah Saidina Ali berkata.



=Ilmu dan Harta=


Ada ilmu dimuliakan Ada harta dikhuatiri jadi bahil dan kedekut


Ada ilmu diamalkan bertambah Ada harta bertambah kian takut pula dicuri orang


Ada ilmu boleh berhujah Ada harta didakwa di akhirat ada keluar zakat


Ada ilmu hati pun tenang beribadah Ada harta membimbangkan hati dan cemas


Ada ilmu boleh dijawab didakwa Allah Ada harta didakwa Allah darimana datangnya harta





Pengajaranya;

Saidina Ali seorang menantu nabi yang miskin bersama anaknya Fatimah perinsipnya biarlah susah di dunia asalkan senang di akhirat.sebab kebanyakan orang kaya masuk surga lewat dari orang miskin.seperti masuk pintu pemeriksaan kastam. orang bawa barang banyak lamalah pemeriksaannya dan soalannya. Agak-agak anda dimana?



P/S=entry pendek lagi dari aku? sekali lagi saja nak berkongsi info.... hehe

26 ulasan:

nasikputeh berkata...

tanak kaya..
cuma berharap batuan dari NYA tak putus2 tiba..

fndrocka berkata...

tu lah..kalau tak silap..Rasulullah ada bersabda syurga di penuhi oleh fakir miskin

MissXYZ berkata...

hebat irfan mmg btol2 1001 kisah =)

annfrendly berkata...

dulu akak selalu berangan nak jadi kaya.. bila baca entry ni.. tak jadilah...
nak kaya dengan ilmu :)

Nuraisyyah berkata...

hmmm..biala Allah saje yg menilai kita sume..hehehe..btw, nice sharing nick irfan.. :) gud deed..

~yna_kawaii~ berkata...

:)
salam.
nice info nick..
thanx~

sugar2 kapas strawberry berkata...

sbb ilmu la kita berhata..btl x???

Janggel berkata...

satu kisah menarik untuk dikongsi bersama!

thanks bro!

AngahSayang2314 berkata...

la dik mana sambungan cita nik tapi tak pe...dapat lagi info ye....

ice juliette berkata...

yup, stuju stuju...

NARDtheNERD berkata...

good info dik...

hmmm..=)

BalqisShafiqa berkata...

kaya tu memang akak nak tapi...
susah nak capai kekayaan.
lagi susah nak mengekalkanya. :)

NICK IRFAN berkata...

nasik puteh=btol! hehe

NICK IRFAN berkata...

fdroca=btol3... hehe

NICK IRFAN berkata...

miss xyz=thnkz! hehehe

NICK IRFAN berkata...

ann=yup! btol3... hehehe

NICK IRFAN berkata...

nuraisyah=btol sy sokong! hehe

NICK IRFAN berkata...

yan kawai=thnkz! :)

NICK IRFAN berkata...

sugar kapas=btol! hehe

NICK IRFAN berkata...

janggel=sharing is caring... hehe thnkz!

NICK IRFAN berkata...

angah=cte ape kak????

NICK IRFAN berkata...

ice=btol3... hehe

NICK IRFAN berkata...

nardnerd=thnkz! :)

NICK IRFAN berkata...

balqish=btol! hehee

si para para berkata...

info yg bermanfaat...

ramai yg gila sekarang...gila harta...

NICK IRFAN berkata...

para=btol 2 bro!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

"Magical Template" designed by Blogger Buster