Thankz kepada semua yang follow aku nanti aku follow korang balik..

Rabu, 19 Mei 2010

ABU SALEEH DAN EPAL

Untuk menjadi seorang yang wahdinas subullussalam Abu Salleh seorang pemuda saufi jauh mengembara,dia keletihan dan berehat sebentar di tepi sungai,tiba-tiba hanyut sebiji epal yang ranum lalu dia mengambil dan memakannya.


Setelah kenyang Abu salleh teringat epal yang dimakan tentu ada tuan yang menanamnya,dia berkata "aku telah memakan benda yang haram kerana tanpa keizinan tuannya. Astaffirulllhalazimmm." Lalu disusulinya sungai itu hingga ke hulu dan Abu Salleh telah menemui kebun epal itu.


Setelah bertemu dengan Abdul Sulaiman tuan kebun itu dan Abu Salleh telah menceritakannya,Dia didapati bersalah! untuk menebus dosanya,tuan kebun telah mendenda bekerja 12 hari di kebunnya tanpa gaji dan disertakan satu syarat kena berkhawin pula dengan anak daranya yang cacat angotanya itu dan tiada ibu.


Setelah elesai bekerja Abu Salleh telah diberi penerangan,jodohnya itu anak Abdul Sulaiman sendiri,angotanya yang ialah cacat,kaki,tangan,mata,telinga dan mulut.Kerana takut dosanya tidak diampun Abu Salleh bersetuju saja syarat akhir itu dengan senang hati menerima gadis itu..


Setelah berkhawin Abu Salleh amat tekejut,didapati isterinya itu tidak cacat,malah seorang gadis dusun yang cantik rupawan sekarang baru di faham Abdul Sulaiman mahu mengujinya sahaja apa yang dimaksudkan cacat itu ialah,tidak pernah keluar dari kawasan rumahnya,tidak pernah mengambil barang orang,tidak pernah melihat lelaki selain bapanya,tidak pernah mendengar perkataan yang kotor,dan yang akhir sekali mulutnya tidak pernah mengumpat,sebab tiada kawan selain bapaknya.


Pengajaran;

seorang yang ikhlas dan jujur berjuang di jalan kebenaran biasanya Allah akan memberi rezeki tanpa disedarinya.ia itu jalan subullussalam (jalan yang keamanan dan kebenaran).Isteri solehah adalah idaman seorang lelaki yang soleh buat teman beebual dan menyelesaikan masalah dikala senang dan susah,engkaulah teman,engkaulah isteri sejati.



P/S=pergh!! lengkap entry aku ni? tapi sory panjang entry kali ni... hehe

48 ulasan:

TUKANG KATA berkata...

lelaki yg baik utk perempuan yg baik

:)

hans berkata...

aku pernah baca entry ni tapi versi lucu
kira orang tu edit jadi kisah lain
tapi lebih kurang sama lah

BalqisShafiqa berkata...

entri nick panjang?
tak panjang. kalau panjang pun mesti ada pembaca.

keikhlasan pelawat, dan pembaca pun dilihat daripada entri ni.
boleh tahu siapa baca sampai habis. :)

nuriz berkata...

zaman sekarang kalau dengar macam tu la calon isteri..ntah2 dah lari..hehe

Syasya Imani berkata...

terdiam bila baca..
nice la..

Yani berkata...

best jgk cite ni..;D.. thanx for sharing.

FyZa berkata...

lelaki yg baik utk perempua yg baik..mcm 2 gak sebaliknya..
so nick..jd lelaki yg baik taw utk dpt isteri yg baik..hehe..=)

Jantan Keparat berkata...

alhmdulilah..
harp one day dpt jadik sprti diew...

zulkbo berkata...

salam nick
alhamdulillah
panjang-panjangkan lah
cerita begini
byk manafaatnya..
terimakasih berkongsi

YanTzYanTtiE berkata...

macam dengar ustaz bercerita

zikrie berkata...

yup bro..x)
brjuang kejalan Allah..x)

AngahSayang2314 berkata...

sahdu baca n3 adik kali nie.. best la... ada pengajaran lagi tue

NARDtheNERD berkata...

setiap kejadian ada hikmahnye...
=)

Cheqna berkata...

Kisah ayahnda kepada Sheikh Abdul Qadir Jilani, seorang ahli Sufi ternama kan?

Semoga menjadi peringatan supaya menjaga punca rezeki yang disalurkan kepada diri dan keluarga.

Q berkata...

cerita ini umum namun mampu menjadi peringatan. :)



Jangan ketinggalan penamat "Dari Tinta Qasdina".

SuFy berkata...

menarik...nak jadi seperti gadis itew!! hehee..

miss lolly a.k.a luvfareda berkata...

seorang yang ikhlas dan jujur berjuang di jalan kebenaran biasanya Allah akan memberi rezeki tanpa disedarinya.ia itu jalan subullussalam (jalan yang keamanan dan kebenaran).Isteri solehah adalah idaman seorang lelaki yang soleh buat teman beebual dan menyelesaikan masalah dikala senang dan susah,engkaulah teman,engkaulah isteri sejati.

suke :)

cikCEPET berkata...

nice cgt :))

~yna_kawaii~ berkata...

Subhanallah..untungla dia~ :)

utk sesuatu yg baek itu memerlukan usaha kan??hehe

semoga yg baik2 akan dikurniakan kpd kt ~ :))

sugar2 kapas strawberry berkata...

hmmmm...what can i say??nice story..

sesungguhny.pmpn yg baik utk laki2 yg baik..dan laki2 yg baik utk pmpn yg baik..

bcinta or kawen xperlu pandang rupa hati yg cantik itu penting ;DD

AnnFrendly Garden berkata...

:) beruntung abu salleh kan
adik.. semoga adik nanti bertemu jodoh dengan perempuan yang baik, jujur dan cantik :)

MissXYZ berkata...

tahniah cerita yang bagus utk smua...

wah3 dh mula sebut2 psl isteri... irfan? mau beristeri ke? lalala

NICK IRFAN berkata...

tukang kata=btol! hehe

NICK IRFAN berkata...

hans=btol lain plak? mcm mne versi lucu tu bro?

NICK IRFAN berkata...

balqish=thnkz! terharu akak kata mcm tu? uwa....!!

NICK IRFAN berkata...

nuriz=btol3! jgn kata org sy pun rasanya mcm tu jgk? hehe

NICK IRFAN berkata...

syasya=huh! hehehe thnkz! :)

NICK IRFAN berkata...

yani=thnkz! :)

NICK IRFAN berkata...

fyza=sokong akak fyza! hehe

NICK IRFAN berkata...

jantan=amin... hehe

NICK IRFAN berkata...

zulkbo=thnkz uncle! takut panjang nnt xde org baca plak? hehe

NICK IRFAN berkata...

yanzyantie=thnkz! amin moga2 sy jd ustaz gak nnt.... hehe

NICK IRFAN berkata...

zikrie=thnkz bro! :)

NICK IRFAN berkata...

angah=thnkz kak! :)

NICK IRFAN berkata...

nardnerd=btol! hehe

NICK IRFAN berkata...

cheqna=btol! thnkz sudi berkongsi info!! :)

NICK IRFAN berkata...

q=awk tulis novel ker? wah! khab nk terjah! hehe

NICK IRFAN berkata...

sufy-jdlah kak! msrti ramai peminat lgpn akak dh cntik? hehe

NICK IRFAN berkata...

miss lolly=sma la sy pun ske gak! hehe

NICK IRFAN berkata...

cik cepet=thnkz! :)

NICK IRFAN berkata...

yna kawai=btol tu! amin... :)

NICK IRFAN berkata...

sugar kapas=thnkz! sudi berkongsi pendapat! :)

NICK IRFAN berkata...

miss xyz=er... er.. no komen! lalala...

NICK IRFAN berkata...

ann=amin... thnkz kak! :)

si para para berkata...

betol2....kalau kita eklas, tuhan akn bagi ganjaran kepada kita..tanpa kita sedari...
cerita yg sangat bermanfaat untuk semua..

NICK IRFAN berkata...

para=btol tu! aku sokong pendapat ko! :)

Loyar Lawa berkata...

sy suka cerita neyh,,,, first time dengar waktu umo 6 tahun

NICK IRFAN berkata...

loyar lawa=dh pnh dgr ke sebelum ni? hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

"Magical Template" designed by Blogger Buster