Thankz kepada semua yang follow aku nanti aku follow korang balik..

Selasa, 7 September 2010

BERSANGKA BAIKLAH

Salam.. kali ni aku nak siarkan kisah teladan lagi? kisah seterusnya ialah! sama-sama kita ikuti kisahnya...


Ada dua orang hamba Allah pengutip derma untuk bina masjid datang ke sebuah rumah seorang Pak haji di kampong Hulu dengan senang hati Pak haji menjemput mereka masuk.

Semasa mereka hendak mengeluarkan buku pungutan derma.Mereka melihat Pak Haji mengeluarkan sekotak rokok dan di hulurkan seorang sebatang,bila seorang daripada mereka hendak mengambil mancis api di atas meja Pak Haji menghalangnya, lalu diberinya api daripada putting rokok yang sedang dihisapnya.

Kedua pengutip derma masjid itu terkejut, dan berkata pada di dalam hati "pasti Pak Haji ini seorang yang kedekut?" lalu mereka meminta diri lantas Pak Haji bertanya kedatangan mereka setelah diceritakan tujuan mereka, Pak Haji tersenyum mesra,sambil mengeluarkan wang tunai seratus ringgit Malaysia.

Saya tak suka membazir,kalau hendak derma,bila-bila masa saja boleh Insya Allah.kata Pak Haji sambil tersenyum.Kedua-dua Penderma itu pun berundur,Terasa malu di dalam hati,kerana tersalah sangka.


P/S=Jadi pengajaran dalam cerita ni berbaik sangkalah dengan semua orang sebab kadang-kadang orang yang kita jumpa walaupun pada mulanya nampak macam orang tak baik tapi tak semestinya dalaman pun begitu contoh aku la orang selalu kata aku sombong! tapi dorang tak kenal aku kalau dah kenal aku ni lama-lama barulah korang tahu aku hehe baik orangnya.. betol tak semua? haha

19 ulasan:

Loyar Lawa berkata...

putting?? bahasa loghat mana ea??

pntung ea... emmm xpe xpe janji paham..
hhahaha itu pon dikira kedekut.. mmng suka sngka buruk betol itu 2 orng2...

yup2 hruslah bersngka baek dgn orngg

Ann berkata...

betol betol..

bsangka baiklah, barulah hidup ni hepi kn..

nk bsgka buruk biar lah btempat

annfrendly berkata...

betul tu dik..
kekadang kita selalu salah mentafsir seseorang kan...
orang kata tak kenal maka tak cinte..

pearl apple berkata...

waaa...masuk bakul angkat sendiri nih..hik4...bgs pak haji tuh..tapi tak nak lar isap rokok..=)

Tanpa Nama berkata...

zaman sekarang ni kadang2 kita kene jgk berburuk sangka takut kalau ader yg btl2 niat xbaik kan

zulkbo berkata...

salam nick..
memang betul kata anda tu
bersangka baiklah kita
sesama insan..tapi realitinya
mampukah kita?

supergassoline berkata...

ahahaa~
tul tuh...
salu nye b4 knl mst ckp bkan2...
tp after knl ukiee jep an...

:))

FyZa berkata...

bersangka baikla kamu dlm apa jua keadaan..wlupun perkara x baek..

mr.syazwan berkata...

aku akan ckp ko sombong n kedekut line internet if x comment blog ku..

hahaha

=_=

Ezao' Edogawa berkata...

betul tu nick ...
aku slalu syak wasangka kat org.. ishh! jhatnya aku nick. HAHA!

Unknown berkata...

LL=alamak! silap ejaan la.. sory2.. hehe

Unknown berkata...

ann= btol tu kak! :)

Unknown berkata...

pearl apple=bakul tu terngakt sendiri sy x angkat pun masa tu... hehehhee

Unknown berkata...

amira=yup! btol jgk...

Unknown berkata...

zulkbo=er... xthu plak? hehe

Unknown berkata...

cepet=yup! btol tu....

Unknown berkata...

fyza=yup! hehe

Unknown berkata...

mr syazwan=jgn risau wan selagi ko komen aku? aku komen ko jgk? hehehe

Unknown berkata...

ezao=harap2 ko x syak wasangka kt aku? hahaha

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

"Magical Template" designed by Blogger Buster