Thankz kepada semua yang follow aku nanti aku follow korang balik..

Ahad, 22 November 2009

PAK ANDEH DENGAN SEMUT

pak andeh berjalan mundar mandir.di dahinya kelihatan peluh,bajunya juga basah sesekali pak andeh berhenti bernafas.nampak sekali pak andeh letih

pak andeh lihat matahari sudah hampir tenggelam di ufuk barat.pak andeh berjalan cepat selepas selasai membeli seguni garam di kedai

sebelum pergi ke kedai mak andeh berpesan bila sudah beli garam kena balik cepat kerja banyak lagi nak dibuat

kerana hari sudah senja,pak andeh berfikir untuk mengambil jalan yang lebih cepat supaya tidak membuang masa.dia tersu merentas sebuah dusun yang merentangi anak sungai

apabila sampai pak andeh terkial-kial menurunkan karung guni dari bahunya.dia duduk sebentar di tepi sungai. "bagaimana aku nk menyebarang sungai ni?"fikir pak andeh dlm hati

"hari semakin gelap.mak andeh tentu sedang menunggu aku macam mana aku nak menyeberang sungai ni titi pun tak ada" fikir mak andeh

sedang dia berfikir,pak andeh ternampak seekor semut api dia berkata "hai semut! bagaimana aku nak menyeberang sungai ni?" tanya pak andeh,semut itu tak memperdulikan pertanyaan pak andeh.melihat keadaan itu pak andeh megikuti semut-semut itu.

sambil termengah-mengah pak andir mengikut semu-semut itu,sambil karung guni garam dipikul juga dibahunya.Akhirnya dia berjumpa sekumpulan semut api sedang merentangi sebatang pinang yang tumbang merentangi sungai itu.

"oh disini ada titi! terima kasih semut!"kata pak andeh.tetapi bolehkah aku meyeberang? barang aku berat

semut-semut itu berduyun-duyun menyeberang.pak andeh melihat keadaan itu pak andeh ketawa dan berkata "kalau korang beribu ekor boleh takkan la aku sorang tak boleh?"

"tepi semua semut! aku nak lalu!" tanpa membuang masa dia menyeberangi titi tersebut sampai di pertengahan titi dinaiki itu patah,pak andeh jatuh habis garamnya basah.

bila sampai kerumah dia berkata kepada mak andeh "aku jatuh sungai semua garam kita habis" dan selepas itu di menceritakan kepada mak andeh hal sebenar tapi mak andeh mengeleng-gelang kepala "pak andeh pak andeh kenapa la bengap sangat! kita ni besar semut tu kecil?"marah mak andeh....




P/S=hahaha lawak la pak andeh ni! adoi.... pak andeh ni memang seorang yang.. eh! aku tak cakap korang yang cakap... hahaha

8 ulasan:

miszsensei berkata...

ada hadiah menanti anda... pls leave ur email at my comment box ye

SeE-DaH berkata...

pak andeh mmg sorg yg BIJAK.. eheh

NICK IRFAN berkata...

Saedah=hehehehe BIJAK ker?

NICK IRFAN berkata...

miss sensi=ok nnt sy kasi...

annfrendly berkata...

heheheh..
memang 'lucu' lorh pak andeh ni..
berat semut yang beribu pun ta boleh menyamai berat pak andeh..
pak andeh.. pak andeh... hehehh

NICK IRFAN berkata...

ann=pak andeh ni mmg x betol... hehhee

DJF CloSet berkata...

pak andeh eea?
bkn pak pandir? pak pandir dan mak andeh?

NICK IRFAN berkata...

djf=tah la tak ingat plak? kdg2 confius jgk.. hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

"Magical Template" designed by Blogger Buster