Thankz kepada semua yang follow aku nanti aku follow korang balik..

Isnin, 16 November 2009

ASAL USUL TEMPAT DI NEGERI KEDAH

---Ni aku nak cerita sikit asal-usul tempat-tempat tertentu di negeri kedah,aku pasti sangat orang kedah sendiri pun tak tau betol tak?? jom kita baca sama-sama okey!!!!!!!!!!!----




Ada sebuah negeri tanahnya amat subur dengan tanaman padi, sesiapa yang datang ke negeri ini mereka selalunya di bawa terus ke dapur,untuk makan pulut tanah atau nasi lemak,bila datang , jom ke dah (Dapur), orang luar pun memanggilnya negeri KEDAH.


Kononya ada sepasang suami isteri yang baru berkhahwin, suami dari CANGLON dan Isteri dari KODIANG, mereka berdua tinggal di GURUN sebab suaminya ini pemalas dan hasil tanaman pula tidak menjadi kering kontang setiap hari kerjanya pergi menahan MERBUK,Satu hari isterinya telah mengamuk Dia bawa pisau di TIKAM BATU,dia rasa tak puas lagi terus dia melumpat dipadang hingga rumput semua menjadi lumat jadilah PADANG LUMAT. Dia geram,diangkatnya belangga kuah di BALING suaminya tak kena BELANGGA PECAH, tumpah KUAH terkena dinding kota,semut semua pakat hurung kuah manis buat sarang, Di Panggil KOTA SARANG SEMUT.dia tunggu suaminya tak juga balik, dia geram diambilnya beras di Bakar jadi pula BERAS TERBAKAR....






(UNTUK MENGELAKKAN KEKELIRUAN YANG MAHA KELANG KABUT CERITA NI REKAAN SEMATA-MATA JER)

14 ulasan:

Baya berkata...

ok,asal usul nama kedah~
interesting

senang, panggil rda berkata...

I study kat UiTM Merbok. Kedah seronok. :)

Kuali berkata...

ko ni biar btol bro!!!! hahaha lawak la asal usul dia kedah ni.... hahaha

Haji Mustapa berkata...

sy dh berpuluh thn menetap di kedah? xpnh plak dgr dr cte ni? nenek moyang saya pun x pnh bercerita tentang ni? mna dpat??? tp mmg lawak hbis la....

Brader Joe berkata...

lawak la... btul ker ni? hahaha atok aku xpnh cte pun! dia kata dia pun xtau? tp mmg lawak hbis laa....!!!!!!! hahahahahaha

SeE-DaH berkata...

haha.. cheq org kedah.. x pernah lgsung dgaq cerita ni.. ish2.. pandai2 ja hampa buat cerita noh~!!

Muhammad Syukri Sa'adon berkata...

ni idea mana ko cedok ni..kena rujuk ahli sejarah cerita ni..

izakhairi berkata...

Terima kasih la adik, tolong cerita pasai asai usui kedah...baru la ni kak tau (baca dengan loghat kedah pekat tau)

NICK IRFAN berkata...

baya=hehehee

NICK IRFAN berkata...

senang pnggil rda=hehehehe thnkz!

NICK IRFAN berkata...

saedah=skali sekala utk hiburan?

NICK IRFAN berkata...

izakhairi=hehehe thnk kak! hahaha btoi kak kena cakap bg pekat lograht kedah ni ho...

NICK IRFAN berkata...

syukri=idea mana? idea sendiri la... hahha

NICK IRFAN berkata...

thnkz smua komen!!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

"Magical Template" designed by Blogger Buster