Thankz kepada semua yang follow aku nanti aku follow korang balik..

Jumaat, 6 November 2009

NENEK TUA YANG BAHIL

Di sebuah kampong tinggal seorang nenek tua yang terlalu bahil, hartanya banyak tetapi tidak pernah diberikannya kepada orang lain, payah pula untuk bersedekah kepada jiran –jiran dengan binatang ternakannya pun dia berkira.

Pada suatu hari, ketika dia sedang memasak kueh peneram di ruang dapur rumahnya, tiba datang saekor kucing mengambil seketul kueh peniram itu dan dibawanya lari keluar rumah.

Belum pun sempat kucing itu memakannya, Nenek tua bahil itu telah dapat mengesan , lantas dia memburu kucing hitam itu, lari lentang pukang kucing itu di kejarnya seluruh kampong.

Apabila di dapati kueh itu telah tinggal sebelah saja. Sebelah lagi dapat juga di baham oleh kucing hitam itu. Hatinya sangat panas , sebab terlalau bahilnya nenek tua itu, sanggup dia memukul kucing hitam itu sehingga mati.

Selang beberapa bulan pula dia sedang membuat kueh jala , di dapaur rumahnya, sedang dia memasak itu, seekor ayam jantan telah mencuri sekeping ruti jalanya, Dia dapat mengesan dan dikejarnya ayam jantan itu seluruh kampong.

Esoknya ayam itu didendanya tidak diberi makan dan dikurung selama tiga hari.akhirnya ayam jantan itu pun mati kerana kelaparan dan kehausan.

Pada suatu malam nenek tua bahil itu bermimpi. Dia sakit kuat dan hampir hendak mati, dalam keadaan lemah dan tidak bermaya itu dia terasa seperti berada di dalam kubur. Dia duduk di atas lantai seperti sebelah kueh peneram dan di atas kepalanya pula ada bumbung seperti roti jala.

“Inilah tempat tinggal kau bila mati nanti, kau terlalu bahil, lihat surga kau berlantaikan kueh peneram dan bumbungnya pula di buat dari kueh jara.Inilah hadiah kucing hitam dan ayam jantan yang kau seksa sehingga mati di dunia dahulu”.

Seperti ada suara menyebut begitu, Nenek tua bahil itu pun terkejut, lalu melompat dari katilnya.

Pagi esok dia memberi kucing dan ayam di kampungnya makan dengan percuma.mula dari mempi ngeri itu Nenek tua bahil itu tidak lagi kedekut dan bahil.



PENGAJARAN DARI CERITA INI;Harta didunia ini bukan hak kita seorang, kerana rezeki orang kaya itu ada hak juga ke atas mahluk lain yang meskin.





DISUSUN SEMULA SECARA BEBAS

OLEH:NICK IRFAN

2 ulasan:

..:: k i n a k O y u @ m a m a ' a D a m ' ::.. berkata...

mmg bahil tul nenek tuh. naseb bek dia x kawen dgn haji bahil.

kakakakakaka..

NICK IRFAN berkata...

hahaha tau xpe kedukut nk mapus! sebiji pun berkira ker? haha

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

"Magical Template" designed by Blogger Buster