Thankz kepada semua yang follow aku nanti aku follow korang balik..

Isnin, 10 Ogos 2009

PERSAHABATAN 30 HARI

Saizul Maizav seorang budak yang pendiam,misteri dan serius di skolaa jarang dia ketawa apatah lagi senyum dalam kelas juga perwatakan memang pndiam,dia juga tak mempunyai ramai kawan dalam kelas jika tiada guru di tak pernah berganjak dari kerusi.

Pada suatu hari ada sorang budak perempuan baru telah berpindah di skola itu budak itu wajahnya cantik dan comel budak itu pula di tempatkan di klas Saizul dan budak itu diberi tempat duduk bersebelahan dengan Saizul.

Selepas duduk bersebelahan budak perempuan itu senyum dan menghulurkan tangan tanda perkenalan tapi tak di sambut oleh Saizul senyum pun tak di balas…

Dalam kelas pada hari itu tiada guru Saizul seperti biasa tak berganjak dari kerusinya,dia akan melukis.

tetiba budak baru tersebut menengur Saizul “awak minat mlukis ker? Cantik la lukisan awk”

Saizul terhenti dan memandang budak baru itu dan sekali lagi budak baru itu menghulurkan tangan dan memperkenalkan dirinya sbeagai Ofilia dan sekali lg tak di sambut oleh Saizul tapi Ofilia tetap senyum dan berkata “sorry.. nama awak apa?’’

Saizul tetap membisu dan terdengar budak lelaki dari depan menyebut ‘Saizul si bisu’ semua ketawa tapi Saizul seperti biasa terus melukis Ofilia hanya tersenyum sahaja…

Ketika pulang sekolah tetiba Saizul mengeluarkan kertas pelekat dan dari belakang Saizul datang berbasikal dan lekatkan kapada rambut Ofilia.

Ofilia terkejut dan mula nak marah tapi dia ternampk Saizul yang melakukannya dia hanya tersenyum,kerana Saizul yang di sangka serius rupanya klakar.

esoknya di skolah Ofilia datang dan menepuk belakang Saizul dan berkata “klakar jgk awk ni yer?”

Saizul memandang dengan wajah yang serius kepada Ofilia tapi Ofilia hanya senyum dan berkata “sory.

selepas itu ketika cikgu mula masuk kelas dan meminta semua murid mengeluarkan buku teks yang tak bawa akan di denda,Saizul pun mengeluarkan buku teks tapi Ofilia tiada.

Ofilia mula gelabah dan tetiba Saizul memberikan bukunya pada Ofilia dan dia terus ke depan dan dirotan! Tergamam Ofilia melihatnya tapi saizul tetap senyap diam membisu…..

Keesokannya di klas ofilia mengucapkan terima kasih kepada Saizul dan buat pertama kali Saizul besuara dia berkata “lain kali jangan lupa bawa buku nanti berbirat la punggung saya lagi dah la semalam saya tak boleh berak? punggung sakit jangan kata nak berak kentut sakit kena lepas perlahan-lahan jer” Ofilia ketawa dan buat pertama kali Saizul tersenyum

pada hari itu mereka semakin rapat tapi Saizul tak seperti dulu senyap tak ada tindak balas walaupun senyap tapi wajahnya tetap terukir senyuman.

papa hari itu mereka pulang bersama Ofilia duduk di belakang,Saizul mengayuh basikal.

tetiba mereka terjatuh kotor baju dan kain Ofilia tapi Saizul tidak hanya seluar yang kotor,lalu saizul memberikan baju sejuknya kepada Ofilia walaupun enggan menerima mula-mula tapi setelah diberi juga Ofilia menerima walaupun pada hari itu tak hujan tapi saizul membawa baju hujannya..

Setelah pulang ke rumah ofilia di marahi ibunya kerana baju dan kain skolahnya kotor dan ketika sedang menukarkan bajunya buku lukisan jatuh dari poket baju sejuk Saizul.

Ofilia mengambilnya pada mulanya dia bercadang hendak melihat kandungan dalam buku itu tapi dia berfikir nanti Saizul akan memarahinya jadi dia meletakan di beg dan bercadang esok dia memulangkan kepada saizul.

esok dia ke skola Saizul tiada? Dia berpendapat mungkin Saizul sakit selepas skolah dia berjumpa guru kelasnya dan meminta alamat Saizul setelah sampai dia pun memanggil nama Saizul tapi jiran sebelah rumah memberitahu Saizul sudah berpindah.

sedih Ofilia dan terus pulang rumah dia terpandang kepada baju sejuk saizul dan teringat kepada buku lukisanSsaizul.

jadi dia pun membuka untuk melihat? Alangkah terkejutnya Ofilia! Kerana buku lukisan itu penuh dengan lukisan wajahnya!! Dan di muka surat terakhir di tulis “esok saya berpindah ni 30 keping potret wajah awak kerana selama 30 hari kita berkawan simpan ni sebagai tanda persahabatan kita dan terima kasih sebab nak berkawan dengan saya walapun saya ni pelik dan saya janji akan ingat kata2 awk hidup hanya sekali,berkawan selagi belum mati” Menitis air mata Ofilia dan baru dia sedar kenapa pada hari itu Saizul memakai baju sejuk dan memberikan kepadanya kerana Saizul tak nak dia bersedih dengan permergianya dan menerima hadiah saizul….




PESANAN DARI NICK IRFAN
KALAU ADA BUDAK BARU DATANG KOLEJ? SEKOLAH? ATAU TEMPAT KERJA? JANGANLAH DI PINGGIRKAN DIA... BERGAUL LA DENGAN DIA... JANGAN JADI MACAM SAIZUL NI OK!!

26 ulasan:

Nur Hazirah berkata...

wah!!! pandaila awk tulis cte ni... mmg sedih.. ni smua dr pngalaman cinta awk ker???? hehe

Zulaika berkata...

nangis sy baca cte awk... mmg sedih... mne dpt idea wat cte2 mcm ni???

Honeyz berkata...

dik, nick kisah betul ke cerita rekaan? test bakat menulis ek?

apepun, nice post! story yg sgt menarik lagi menyentuh perasaan... really touching! serius.. cm nk ngalir airmata baca story ni..

nape nick pesan jgn jadi cm saizul? mm, tp kalau akak kan.. ngan org mcm saizul la akak lg berminat n tertarik nk berkawan kot. pelik itulah yg menarik. hehe.

lagipun yela, die pendiam pn bukanla satu kesalahan kan.. jauh skali wat jenayah. hehe. die diam sbb suke duk melukis.. n dia gak x layan nk senyum2 apetah lagi bercakap ngan pempuan.. jual mahal.. besh! cabaran tu.. hehe..

tp tula, akhirnya die bercakap gak ek. tp ade plak kata2 yg pertama tu pi sebut bende2 gitu. hehe. tp yela, dr situla nmpk die walaupn pendiam, rupanya klakar jugak orgnye, n bukanla sombong. dia atceli sng didekati, cume die cm jual mahal sket. akak suke je cara gitu. hehe.

baiknyela die ek.. sampai sanggup kena rotan...

30 hari, 30 potret.. wah.. besh tu.. kalaula de laki yg wat gitu kat akak.. ^_^ (berangan jap.hehe)

ending die cedih la dik.. patutla hr x hujan pn die pakai bj hujan tu ek. de tujuan tertentu di sblknya.. tp pelik dan2 je terjatuh n de sbb die nk kasi bj tu kat girl tu ek. hehe. tp x kesahla soal tu.. tp serius terharu kalau de laki wat gitu pd diri ni.. ditinggalkannye sahabat 30 hari tu beserta dgn kenangan yg pastinya xkan dilupakan si girl tu...

NICK IRFAN berkata...

nur hazirah=eh! sory sy jarang explore entry lama x pasan ada komen x balas? heheh pngalaman sendiri pun ada pengalaman rakan pun ada.... sy kumpul dn rangkumkan jd 1 cerita.... hehehe

NICK IRFAN berkata...

zalikha=mne dpt idea? tuhan kasi yg cuma menulis dn jdkan kisah yg menarik utk dibaca...

NICK IRFAN berkata...

bdk dlm cte ni sy la sy ni kt skola pndiam dn ske lukis tp pmpuan dlm cte ni kawan sy dia ni ske kaco sy msa sy mlukis... tp kwn sy bkn bdk bru sj sy tukar2 sikit cte ni dr cte sebenar? hehehe yup!!! sy melarang sekerasnya org jd mcm saizul sbb sy mmg berperwatakan macam saizul la sy xde kwn langsung! kwn baik ada la dlm 5/6 org tp bkn 1 klas 1 skola.... sbb yela org pendiam ni org x ske kwn la... kt klas sy smua pinggirkan sy atas alasan sy PENDIAM? apa salah sy pendiam? adoi.. akak ske ker cara saizul? napa la akak x dok 1 klas dgn sy? hehehehe sbb bdk pmpuan semua z ske sy!!! atas alasan PENDIAM lagi... adoiyai.... kejamnya dunia... insyaallah sy doakan akan ade laki mcm ni utk akak.... amin... cte ni ade psl sy dn ada jgk psl member sy campur2.... hehehe

Honeyz berkata...

hehe. mmg leh agak ni kisah nick sndiri. tp serius, bkn kate suke perwatakan saizul tu sbb jage hati nick, tp mmg akak suke je tgk laki pendiam.. bukan sng kot nk jumpe laki pendiam. yeke? hehe. ntahla..

nape x sekelas ngan nick? adeh dik.. beza umur pn 4 tahun.. cmnela nk sekelas.hehe.

erk, pempuan semua x suke, n hanye dgn alasan nick ni PENDIAM? alahai, cedihnye bunyi.. tp xpe dik.. yakinla, pasti de punyela yg leh terima nick seadanya satu hari nnt. akak yakin hakikat tu! so nick sndiri pn kena yakin, k! pasti ada punye... cume belum masenye ditaqdirkan nick ketemu insan istimewa tu ;-)

NICK IRFAN berkata...

honeyz=wah! jarang tau pmpuan ske kwn laki pendiam... sy dlu jer pendiam lps ape yng berlaku(sy slalu dipinggirkan sbb pendiam) skrg ha! byk ckp dh x pendiam dh... tah la kak org penang x ske laki pndiam kot? entah la... tp mmg kecik ati jgk la... jgn kata bdk pmpuan CIKGU pun sama!!!! dorg buat tak nmpk jer sy mentang2 la sy pendiam tp mmg kat skola sy sape pendiam cikgu akan pinggir kan! adoi.... eh! a'ah la 4thn lupa la? hehehe insyaallah thnkz! amin... moga2 doa akak termakbul.....

ice juliette berkata...

huhu ^^
besh sgt....
saizul n ofilia... sdap gak name..
mule2 tu mcm dlm cte komik gempakstarz tp upenye bkn... pandai la buat cte2 camnie... laen kali tulis la ag ye...

NICK IRFAN berkata...

ice juliet=hehe mcm gempak star? ni idea senidri.... hehehe nnt sy akan cuba buat lagi thnkz!

ice juliette berkata...

tika ckp mcm je..
tp tahu la yg ni idea abg nick sndri...
tika tunggu cerpen2 camnie ag k..

NICK IRFAN berkata...

ice juliet=thnkz! tika sudi baca! nnt abg cuma tulis lagi... skrg pun tgh tulis gak tp nk tumpu cte hantu dulu... hehehe

ice juliette berkata...

thnx kat abg nick cuz sudi gak bce blog tika yg merepek meraban je tuu.. huhu..


ok2, xkire la cte antu ke.. cte cinta ke.. tika mst bce gak.. >,<

NICK IRFAN berkata...

ice juliet=abg dlm pembikina cerita cinta di alam ghaib tajuk x letak lagi tp member ade baca dorg kata sedih? tah la abg langsung tak baca pun.... ape2 pun cerita tu tak siap lagi nnt dh siap abg post kat sini...

ice juliette berkata...

ok3... tika tunggu ok... ^^

NICK IRFAN berkata...

ice=thnkz! :)

ice juliette berkata...

welcome... ^^

NICK IRFAN berkata...

ice juliet=hehehhee :)

ice juliette berkata...

huhuhuhu ^^



(^_^)v

NICK IRFAN berkata...

ice juliet=hohohoho :)

Tanpa Nama berkata...

alo bro!

Tanpa Nama berkata...

ko knal aku tak?

Tanpa Nama berkata...

eh! kelas kita nk buat reunion !!!

Tanpa Nama berkata...

ade e-mail ko x?

Tanpa Nama berkata...

ko jgn tak terbit plak ape aku tulis ni?

Tanpa Nama berkata...

alo test!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

"Magical Template" designed by Blogger Buster