Thankz kepada semua yang follow aku nanti aku follow korang balik..

Isnin, 16 November 2009

PENCURI YANG TERTIPU

Omar seorang ketua khafilah yang hidup berpindah randah dengan 4o orang pekerjanya sebagai hadam membantu menjual minyak wangi yang berbagai.Dia sering berkhemah di sesuatu kawasan sebelum meneruskan perjalanananya.

Pada suatu hari ada seorang saudagar yang singgah bermalamdi khemahnya, Pada keesokan hari,saudagar itu mengadu kepadanya,dia kehilangan wang seribu dinar,wang itu diletakan di bawah bantal sewaktu tidur.

Omar seorang khafilah yang pintar,dia memerentah semua pekerjanya berkumpul, sesiapa yang mengambil wang itu,harap pulangkan kembali, sebelum penyesatan dijalankan. Tetapi tiada siapa pun yang mahu mengaku

Oleh sebab tiada seorang pun mengaku, Omar meminta setiap orang mesti memengang ekor kaldai yang.ada di dalam kemah itu, didalam kemah itu ada kaldai tua yang tahu siapa pencuri wang seribu dinar itu,pasti dia akan tendang keluar.Saya akan mencium tangan kamu.

Setelah hamper 40 orang masuk keluar di dalam khemah itu, tiada siapa pun yang ditendang keluar oleh kaldai itu.Namun Omar dengan tenang memanggil seorang daripada hambanya yang tidak memengang ekor kaldai itu.

Pekerja itu menjadi pucat ketakutan,dan mengaku bersalah. Mereka semua hairan bagaimana omar boleh tahu, Omar berkata dia telah menyapu minyak wangi di ekor kaldai itu,si pencuri takut hendak memengan ekor kaldai itu, tangannya tidak berbau minyak wangi.



DISUSUN SEMULA SECARA BEBAS
OLEH:NICK IRFAN

0 ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

"Magical Template" designed by Blogger Buster